mindenféle a magyar szinkronról

szinkronjunkie

szinkronjunkie

Solo: Egy Star Wars Történet - szinkronkritika (SPOILERMENTES)

2018. május 22. - merlinicus

solo_a_star_wars_story_tall_a_focuspoint_926x504.pngA Solo mindenképpen mérföldkővé válik majd a Star Wars filmek sorában, hiszen a bevételek alapján hosszú évekre meghatározhatja a franchise sorsát. Hogy miért? Ez az epizód több szempontból is rendesen kilóg a többi közül, messze jobban, mint ahogy anno az előzmény-trilógia vagy éppen mostanság, az UTÓZMÉNY (sick!) trilógia tette.

Ha a Solo sikeres lesz, az egyértelmű utalás a Disney/Lucasfilm számára, hogy egyrészt kezelheti liberálisan a Star Wars-franchise sarokpontjainak tartott elemeket, mint a zene, a logó vagy az intró. Nyilván ez a kevésbé fontos része, hiszen ettől még egy film bőven lehet minőségi és mindenki számára szórakoztató. Másrészt viszont - és ha valaki egymondatos summázásra vágyik, akkor íme - ez egy egyszerű gyerekfilm. A markáns különbség a többi SW filmhez képest, hogy ott szempont volt az, igenis minden generáció szórakozzon jól. Jar Jar, buta, ügyetlen droidok a gyerekeknek adják a muníciót, de közben felnőttek számára is szórakoztatóak a kalandok. A Solo azonban ezzel a hagyománnyal - hogy direkt vagy pechére, azt még nem tudni - szakított és egész egyszerűen nem szól a 15+-os korosztálynak. 

Két szempontból is elemezhetjük a filmet - tegyük is meg!

Gyerekszemmel: 

A Solo egy csúcs film, amiben a főszereplő bácsi kalandjait követhetjük. Megismerkedik azokkal, akikkel a többi filmben is együtt nyomulnak. Repked balról jobbra, jobbról balra, miközben különböző maszkos figurák kergetik. Mindig tartozik valakinek.

Felnőtt szemmel:

A Solo sajnos nem egy csúcs film, amiben a főszereplő nyikhaj kalandjait követhetjük. Megismerkedik azokkal, akikkel a többi filmben - amúgy is - együtt nyomulnak. Repked balról jobbra, jobbról balra (a film nagy részében ő sem tudja minek), miközben különböző maszkos figurák kergetik (a poén kedvéért remélem, legalább mindig ugyanaz a színész játszotta őket :D).  Erősen elgondolkoznék a helyében egy rullírozó hitelkeretben, mert mindig tartozik valakinek és ez szaksz.

Azaz vigyétek el rá a gyereket, ez most nekik szól! 

Anélkül, hogy különösebben spoilereznénk... habár a film szinte minden fontos jelenetét ellőtte az előzetes, úgyhogy sok újdonság nincsen benne. A sztori alapvetően inkonzisztens, erőltetett (még az SW univerzum könnyedségével együtt is) és szinte teljesen üres karakterek töltik meg. A néhány látványos jelenetet leszámítva, ha nincsen rásütve a borítóra, hogy "Egy Star Wars történet", akkor jöhetett volna rögtön DVD-re. 

Sokadik alkalommal írom le, de a zene komoly öngól. John Powell, Oscar-díj jelölt zeneszerző, de ennek ellenére teljesen jellegtelen, szomorú bóvli lett a Solo muzsikája. Valahogy a kétezres évek óta nem bír senki jó SW zenét írni, ami szomorú, hiszen ez magának John Williamsnek sem megy. Számomra a Csillagok Háborúja alaptrilógiája azért volt a filmzenék királya, mert konzisztens, kiváló minőségű, végig izgalmas és iszonyatosan ikonikus tudott maradni. Tulajdonképpen nincsen olyan sötét sikátor a filmekben, ahová ne jutott volna egy könnyen megjegyezhető téma. A lejtmenet a Klónok Támadásánál indult, és bár Michael Giacchino hozott a Zsivány Egyessel némi új színt, Powel nem tudott élni a lehetőséggel. Majdnem 100%, hogy ez Ron Howard hibája, aki azért még Hans Zimmerből is ki tudja hozni az unalmat (lásd bármelyik Dan Brown adaptáció). Lévén az új film nagyban épít a nosztalgikus karakterekre, adta volna magát, hogy az ember örüljön a régi, nagy témák felcsendülésének. DE! Ezt sikerült olyan röhejesre megírni, hogy az már-már elvetemült.... Szinte paródiának tűnik, amikor a régi témákat gyakorlatilag egy másfél perces futamban egymás után tolják le. Ötlettelen és hangsúlyozom, szomorú, hiszen ennél sokkal többet, mélyebbet és izgalmasabbat is ki lehetett volna hozni a Soloból.

solo-star-wars-og-chewie.jpg

A magyar szinkron

Ilyenkor jönne jól, ha az SDI szinkronstúdió a Disney filmjeivel kapcsolatban nyitottabb lenne a sajtóval való kommunikációra és többet megtudhatnánk a film szinkronizálásának hátteréről.  Így csak találgatni tudunk, de érzésem szerint a Star Wars hozza/hozta el az igazi paradigma-váltást a magyar szinkronban. Korábban a szinkronrendezők teljes vagy közel teljes kontrollt kaptak a film felett, különös tekintettel a stáblistára. A Star Wars esetében azonban nem is szinkron készül, hanem már lokalizáció. 

A lokalizáció egy adott film/sorozat/játék olyan magyar változatát jelenti, amely a lehető legteljesebb mértékben hasonlít az eredetire. Itt nincsen helye a magyar különutaskodásnak (ami a szinkron egyik kifejezett előnye - lásd pl Ford Fairlane vagy Asterix és Obelix: Kleopátra küldetés), azt kell hozni és úgy, amilyen az originál. A keverés, hangeffektezés, mastering mind-mind külföldön történik (Skywalker Sound) és egy kézben összpontosul. Filmes szempontból, illetve a Disney nézőpontjából ennél kényelmesebb, jobb helyzet nem is alakulhatna ki és nem kell hozzá két asztrofizikusi diploma, hogy rájöjjünk, sok változat valószínűleg nem is üti meg azt a minőséget, ami az eredeti alkotói szándék volt, így ezen centralizáltan tudnak javítani. Azonban ez áldozatokkal jár. Egyre több blockbuster kap itthon magyar kópiát, így nincsen szükség narrációra, az intró szövegének és a címek felolvasására. A szinkronos stáblista pedig a sarokba állítás filmes szinonímájaként egyszerű lábjegyzetté silányodik az utolsó 10 másodpercre. Lehet és van is fejlődés a lokalizáció terén, de ha állást kellene foglalnom, személy szerint hiányzik Mádi Szabó Gábor hangján, hogy: "Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban..."

Han Solo (Alden Ehrenreich) - Minárovits Péter

20150922tv-sztarok-minarovits-peter.jpgAz elmúlt egy évben sok cikket lehetett olvasni arról, hogy Alden mennyit gyakorolt ahhoz, hogy herizonfordos legyen az alakítása, beszédstílusa és a hangja. Ilyenek hallatán már idejekorán eszembe szokott jutni a Sötét Lovag Jokere, amelyhez a mese szerint Heath Ledger 6 hónapon keresztül próbált és éppen csak bankot nem rabolt a method acting jegyében, míg a mi Stohl Bucinknak volt vagy másfél napja a karakterre. Nem is lett jó. Úgyhogy kissé féltettem Minárovits Pétert, aki bár régi motoros a szakmában, azért még neki sem lehet könnyű a Csernák János által sztratoszférába kilőtt színvonalat megugrani. 

Szerecsére nem volt ezzel gond, sőt kifejezetten illett a fiatal Solohoz. Fun fact, hogy ezt annak ellenére tette, hogy közben 12 évvel idősebb, mint az eredeti karakternél szintén vagy 12 évvel idősebb Ehrenreich. Bár sem csernákjánosos, sem herizonfordos nem lett a végső alakítás, de összességében jól sikerült. Reméljük, ez a mozi majd Minárovits szinkronos karrierjébe is lehel némi életet, ugyanis az utóbbi években többnyire mellékszereplőként, sőt további magyar hangként hallhattuk őt csak.

Qi'ra (Emilia Clarke) - Gyöngy Zsuzsa

gyongyzsuzsi_14.jpgA Fekete Párduc óta mardos a lelkiismeret, hogy talán kicsit szigorúbb vagyok az újgenerációs színésznőkkel, és hát Gyöngy Zsuzsa is biztos nagyon tehetséges, de ez most egy mellélövés volt. Hozzáteszem, a hangja eszméletlenül hasonlít a fiatal Nagy-Kálóczy Eszteréhez, ami egyértelműen pozitív. Sajnos a produkció itt válhatott a casting áldozatává, hiszen a szintén az SDI-ban készülő Trónok Harcából egyértelmű lehetett volna Molnár Ilona "átmentése", de ez nem csak korábban, most sem sikerült. Nem hasonlít a hangjuk, na. Sajnos meg kell barátkozni azzal, hogy ha itthon nem "ügyeskedi" ki a rendező a castingot, akkor lőttek a megszokott duóknak (lásd Láng Balázs - Peter Dinklidge - Bosszúállók: Végtelen Háború).

Természetesen Gyöngynek kijár az újabb esély, de a Soloban hangja többször leesik a képernyőről, mintha nem sikerülne olyan dinamikusan hozni a mondatokat, mint az eredeti. Lehet szövegbeli hiba is, de a megtört ritmus miatti kellemetlenség szinte folyamatos és ez nagyban rontja a közös jeleneteit Han Soloval. 

Lando Calrissian (Donald Glover) - Kisfalusi Lehel

kflhl.pngKisfalusi hangját már az előzetesek óta lehetőségünk volt szokni, így senkit nem érhet nagy meglepetésként. Ahogy az ifjabb Glover karrierjének, úgy Lehelének is ez a film adhat egy komoly löketet. A korábban inkább további magyar hangként ismert Kisfalusi hálásan közelít a majd' címszerephez. Hangjátéka dinamikus, a poénok ülnek és a duó jól működik - így további közös feltűnésre is számítok. Sajnos Glover következő nagy durranása Az Oroszlánkirály "élőszereplős" változata lesz, amelynél rizikós, hogy ki is lesz végső magyar hang, de miután itt is a külföldi casting döntött, talán van esély a folytatásra.

Beckett (Woody Harrelson) - Rátóti Zoltán

8abc32aeee6ca3b1ba9014dee352d88b.jpgNagyon örülök, hogy Nikodém Zsigmondnak hosszú kihagyás után sikerült visszaimádkoznia Rátóti Zoltánt a szinkronba, azonban fájdalom, hogy többnyire beugrónak használják. Természetesen ilyenkor felemás érzése van az embernek, hiszen Rátóti nagyon ügyes, de végül mégsem az eredeti. Mármint nézzünk magunkba! Ki ne osztotta volna ezt a szerepet Stohl Andrásra?! És azt is valljuk be magunknak őszintén, hogy messze jobban is állt volna neki, mint az idős Luke. De sajnos a casting az casting és a számítógépet nehéz befolyásolni - Rátóti hangja pedig sokkal közelebb áll az eredetihez, mint Stohlé. Így viszont talán egy fokkal barátságosabb lett a karakter, mint kellett volna, hiszen Zoltán hangjából kétszer több törődés árad és kevésbé a "mindjárthátbaszúrlak"-feeling. 

Paul Bettany (Dryden Vos) - Bozsó Péter

bozso_peter.jpgÚjfent csak a frekvenciamérő gépet tudom felhozni a végső választás okául, ugyanis Bettanyt általában Forgács Péter, Zámbori Soma vagy éppen a Bosszúállókban Kárpáti Levente hangján halljuk megszólalni. Bozsó ennek ellenére meglepően jól illik hozzá, fiatalossá, keményebbé teszi a karaktert. Bár igazán meghallgattam volna Forgács Péterrel is, de ez a magyar változat abszolút nem vallott kudarcot. 

Val (Thandie Newton) - Nagy-Németh Borbála

xt014301a_small.jpgThandie Newton karaktere nem tartozik a film kifejezett erényei közé, de a némethboris változatnak nagyon örülök. Ők már hosszú ideje jól működnek együtt és a fentiek tükrében igazi szerencse, hogy nem változtattak rajta erőszakkal. Különösen amiatt üdítő hír ez, hogy Borbála mostanában ritka vendég a szinkronban - 2018-ban eddig csak a Hang nélkül horrorban és a Ready Player One-ban volt hallható. 

 

A többi magyar hang később érkezik, amint megvan a hivatalos komuniké.

Összességében számomra csak azért nem volt csalódás a film, mert őszintén nem vártam tőle az ég világon semmit. A rendezés körüli balhék, az újraforgatások nyilván nem segítettek (ez már az Igazság Ligájánál sem jött be), de a kész mozi fényében el sem tudom képzelni, hogy milyen lehetett az eredeti. Kisgyerekkel nézendő, szigorúan elvárások nélkül és utána irány a játékbolt, mert a srácok kékre színezett Ezeréves Sólymot, a lányok pedig Lando Calrissian-féle köpenyt fognak követelni maguknak. Ennek tükrében viszont a Solo lett a mozisok Valentin-napja...19976415_868962af12909d2e1b0c5d613b91d659_wm.jpg 

A bejegyzés trackback címe:

https://szinkronjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr213993046

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A férfi, aki először lőtt - Solo: Egy Star Wars-történet 2018.05.23. 15:24:38

Olyan időket élünk, amikor egy új Star Wars filmre már nem éveket, vagy adott esetben évtizedeket kell várni, csupán hónapokat. Mire kijön a legutóbbi rész Blu-Rayen vagy DVD-n, a mozikban már harsog a fanfár és gördülnek a betűk a következő részhez. E...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HARP3R 2018.05.24. 18:17:18

.... pedig a téma igenis nagyon jó lehetőséget kínált volna egy ütős SW film elkészítéséhez. Han Solo kulcsfigura az SW univerzumban, bár azt hozzá kell tenni: a karakter népszerűsége csak nálunk, Magyarországon annyira erős. Több amerikai, európai (vagy az egész világra kiterjedő) felmérés még az első 5 legnépszerűbb figura közé sem teszi. Mégis lehetett volna ez egy jó sztori. Ron Howard úgy tűnik elpuskázta a dolgot.

merlinicus · http://szinkronjunkie.blog.hu 2018.05.25. 10:07:51

@HARP3R: Valószínűsítem, hogy kint sem utálják túlzottan, hiszen a Disney biztos nem fog (legalábbis még jó darabig) olyan karakterhez forgatni semmit, akit a felméréseik nem hoznak ki kedveltnek. Valószínűleg azért is adta (volna) magát a történet, mert egy olyan főszereplőről volt szó, akinek a hátteréről legfeljebb a legendává silányított (egyébként sokszor a filmeknél bővenn jobb) könyvekből tudhattunk meg részleteket. Elég lett volna lekapni egyet a polcról és azt megfilmesíteni.

Howarddal kapcsolatban nekem a következő tippjeim vannak:

- nem túl jó, de a stábok kezelését értő, rutinos rendező
- az előző rendezőpáros valószínűleg eltapsolta a budget jórészét és a kész eredmény nem tetszett vagy a tesztközönségnek vagy a Disney fejesei nem szerették az irányt (állítólag túl vicces lett).
- ezért hozták be RH-t a képbe, aki meg tudta húzni a gyeplőt. Megintcsak állítólag, de 70%-nyit újraforgatott a filmből.

Lehetett volna ez jó, de vagy eleve tré volt a koncepció vagy útközben valami nagyon elromolhatott és szimplán ennyit tudtak belőle kihozni. Személy szerint mindkettőt simán el tudom képzelni.

HARP3R 2018.05.25. 13:03:29

@merlinicus: Nagyjából egyetértek. A Star Wars érzékeny téma, mert milliók ismerik, szeretik és mindenkinek van róla véleménye. Azért az akkor is elképesztő, hogy a Disney ennyire nem találja meg a kapcsolatot a rajongókkal. Az ember azt hinné, hogy ennyire piac-orientált, tőkeerős cég ügyesebb az ilyesmiben és képes egy többségi ízlést lekövető filmet összehozni.

merlinicus · http://szinkronjunkie.blog.hu 2018.05.25. 14:07:30

@HARP3R: Ez számomra is nagyon furcsa, és őszintén nem is tudom elhinni, hogy ne értenék, hogy mikor mit tesznek és az milyen következményekkel jár.

Azzal tudom magyarázni - de ez csak egy tipp -, hogy új típusú rajongótábort szeretnének kiépíteni. Akik még anno az eredeti trilógián nőttek fel, azok valószínűleg egyre kevesebbet költenek a SW-ra és ezért próbálják meg fiatalítani az univerzumot.

Az új filmek közül nekem egyedül a Zsivány Egyes jött be (az sem tetszett maradéktalanul), de ez nem azért van, mert a Disneynél nem tudnak filmet fejleszteni, hanem azért, mert egyszerűen már nem én vagyok a célközönség.

Tippre ezért lett a Han Soloból is egyszerű gyerekmese (hozzáteszem, elég kétes értékű üzenetekkel...), miközben az originál SW fanoknak az izgalmas történet helyett maradt néhány finom utalás és egy-egy pozitív pillanat (szándékosan nem akarok spoilerezni).

A film végi, rémesen béna csattanó viszont egyértelműen azt jelzi, hogy az új célközönség azokból áll, akik heti szinten követik pl a SW - Lázadók rajzfilmet.
süti beállítások módosítása