mindenféle a magyar szinkronról

szinkronjunkie

40 éves a Grease

2018. június 13. - paddydori

grease40th5241.jpg

A kétezres évek elején egy sarudi nyaraló nappalijában ültem a szüleimmel, illetve az akkor még csak pár éves öcsémmel, és anyuék kivételesen megengedték, hogy tovább fennmaradjak tévézni. Ez az egyik legkorábbi (filmes) emlékem, mert akkor este a Grease-t láttam a képernyőn. Aztán pár évvel később, már kamaszként néztem meg újra a filmet, akkor már sokkal több mindent értettem belőle, és a lelkesedésem a mai napig tart – az összes betétdal és párbeszéd megvan a fejemben. Szóval, ha lehet ezt különleges képességnek hívni, akkor nekem ez az egyik. A Grease miatt lett John Travolta az első, akit kedvenc színészemnek mondtam (és szeretek azóta is), miközben az akkori évfolyamtársaim Orlando Bloomért voltak oda a Karib-tenger kalózai miatt, ekkor szerettem meg az 50-es évek stílusát, zenéjét és hangulatát, szóval rengeteg mindent hozzátett ez a film ahhoz, aki ma én vagyok. 
A film, ami egy színpadi musicalnek készült, és csak ezután került a vásznakra; ami csak egynyári sikernek indult, és mégis hihetetlenül sikeres lett. A film, ami után az is szerelmes lett Travoltába, aki a Szombat esti láz miatt még nem. Aminek a zenei albuma két hónappal a premier előtt jelent meg, és minden idők második legsikeresebb filmzenéje lett a Saturday Night Fever után.
A film, aminek díszbemutatóját 1978. június 13-án tartották New Yorkban – vagyis ma 40 éves. Nagyon furcsa és megdöbbentő ezt leírni.
grease_comparison_05.jpgAz ismerőseim között is megosztó alkotás ez, vannak, akik gagyinak tartják, vagy éppen túlértékeltnek, de közben a betétdalokat mindegyikük ismeri, és akaratlanul is dúdolja, ha megszólal a rádióban. A végső üzenete ugyan, ha nagyon leegyszerűsítjük az, hogy ha egy srác nem vállal fel a barátai előtt, változz meg és legyél dögös, mert az mindent megold. Nos ez már kissé problémás, de kicsiként nem gondoltam bele sosem, később meg a nosztalgia miatt nem igazán volt kedvem elkezdeni "utálni" egy filmet emiatt, így továbbra sem teszem.

Néhány érdekesség, mielőtt rátérünk a szinkronokra:

A Rydell High School épülete, ahová hőseink jártak, valóban egy középiskola, a Venice High School, ami ma is áll Los Angelesben. Az iskolakezdést, az ebédjelenetet, a tábortüzet, a sportpályán játszódó epizódokat mind itt forgatták, és a mai napig megvannak ezek a helyszínek. 
Van egy alternatív rajongói teória, ami a film kissé szokatlan befejezéséből indul ki, és igen tragikus képet fest elénk. Az ötletgazdát zavarta, hogy egy átlagos középiskolásokról szóló film egy repülő autóval ér véget, így magyarázatot keresett, és talált is - történetesen azt, hogy Sandy halott, és az egész a fuldokló lány oxigénhiányos agyának szüleménye, az autóval való felemelkedés és elrepülés pedig a mennybe jutást szimbolizálja. A fuldoklást pedig a Summer nights c. betétdal egyik sorával ("I saved her life; she nearly drowned") magyarázza, és szerinte nemcsak majdnem, hanem igazából ez történt a női főszereplővel. Azonban Jim Jacobs, a színpadi darab írója azt nyilatkozta ezzel kapcsolatban, hogy nettó butaság, és tényleg csak egy igen morbid kitaláció. Még jó...
A Grease nem csak a képernyőn hozott össze szerelmeseket és barátokat, hanem a való életben is. Travolta és Olivia Newton-John azóta is nagyon jóban vannak, a Kenickie-t alakító, és 2011-ben elhunyt Jeff Conaway pedig öt évig volt Olivia nővérének, Rona Newton-Johnnak a férje.

Következzen a szakmai rész. Szinkron tekintetében én most a második magyar szinkronról fogok írni, amely 1998-ban készült.


Olivia Newton-John (Sandy Olsson) - Kisfalvi Krisztina

kisf.jpgBár a Grease nagy népszerűséget hozott Newton-Johnnak, később sajnos mégsem láthattuk nagy filmekben, inkább a zenei karrierjére koncentrált. Az ISzDB is mindössze négy hangsávot említ vele kapcsolatban - négy színésznővel. Olivia saját, kislányos hangjához akkor közel állt Kisfalvi Krisztina játéka, és mivel előtte nem volt magyar mozikban filmje, volt lehetősége válogatni Kiss Lajos szinkronrendezőnek - szerintem jól sikerült.

John Travolta (Danny Zuko) - Széles Tamás

szeles-tamas-474-279-55509.jpgUgyan Travolta arcához a magyar közönség leginkább Csankó Zoltán illetve Széles László hangját kapcsolja, a fiatal Dannyhez nagyon is illett az egyik legfoglalkoztatottabb szinkronhangunk. Azóta persze kiderült, hogy szerencsés volt a változtatás Travolta egyéb filmjeiben, mégis, ha az ember nem feltétlenül Ben Affleckre, Széles Tamás állandó párjára asszociál a hang hallatán, akkor nagyon is rendben van a dolog.

 
Jeff Conaway (Kenickie) - Megyeri János

56680.jpgDanny legjobb cimborája, az autómániás Kenickie kicsit rosszfiúsabb, mint maga a bandavezér, mégis a film végére azért róla is kiderül, hogy nagyrészt színjáték a dolog.
Be kell tudni az én műveletlenségemnek, de Megyeri János hangja nem ismerős. Ahogy olvasom, inkább sorozatokban lehet hallani őt, és olyan filmekben, amikkel eddig én nem találkoztam. Mindenesetre nem üt el nagyon az eredeti hangtól, és ez pozitív.

 

Stockard Channing (Betty Rizzo) - Náray Erika

1_1.jpgImádom Náray Erika hangját, napokig tudnám hallgatni, és Rizzohoz tökéletesen illik, ugyanolyan pimasz, kihívó és gúnyos, mint a karakter maga, csillagos ötös! Talán még jobb is, mint az eredeti, bár ilyet természetesen nem szabad írni. 

 
Didi Conn (Frenchy) - Mezei Kitty

mk3.jpgFrenchy a maga naiv, már-már butuska személyiségével rögtön belopta magát a szívembe, jobban szerettem őt, mint a főszereplő Sandyt. Mezei Kittynek pedig, akit megszámlálhatatlan filmben és sorozatban hallottam már az évek során, ez volt az egyik első szinkronszerepe. 
Itt még nem volt "Katherine Heigl-ös", vagy "Pennys", mert azok a karakter később kapcsolódtak össze vele, de a tőle megszokott profizmust itt is hozta.

 
További magyar hangok voltak még
:

Dinah Manoff (Marty) - Bíró Anikó 
Jamie Donelly (Jan) - Liptai Claudia
Barry Pearl (Doody) - Szokol Péter
Michael Tucci (Sonny) - Kapácsy Miklós
Kelly Ward (Putzie) - Seszták Szabolcs
Fabó Györgyi, Várnagy Kati, Németh Gábor, Horányi László, Farkas Zsuzsa, Czigány Judit, Árkosi Kati, Cs. Németh Lajos, Hirling Judit, Kolovratnik Krisztián.


A végére pedig ezt a 2002-es felvételt hoztam nektek, ami engem minden alkalommal megmosolyogtat - Olivia és John 24 évvel később ismét előadták a film talán leghíresebb dalát:

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szinkronjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr4514043898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NewInsights 2018.06.13. 13:40:00

Minőségében, akusztikájában a második szinkron messzemenően jobb, viszont az első szereposztásan szerintem találóbb, olyan kiváló művészekkel, mint Gergely Róbert, Balázs Ági, Rékasi Károly vagy Détár Enikő.
(Gergely Róbert pl. nagyon jó Travoltának, kíváncsi vagyok, miért nem ő lett az állandója, egy időben mintha hanyagolta volna a szinkront, talán azért.)

paddydori 2018.06.13. 15:40:04

@NewInsights: Köszi a kommentet! :) Nekem azért ez az "eredeti" és jobban kedvelt szinkron, mert ezt hallottam először. Amikor a '94-es verzióval találkoztam, a különbség nagyon zavart, de fordított esetben is biztosan ez lett volna, csak az első változat javára :)

Terézágyú 2018.06.14. 11:49:02

"Az ötletgazdát zavarta, hogy egy átlagos középiskolásokról szóló film egy repülő autóval ér véget, így magyarázatot keresett, és talált is - történetesen azt, hogy Sandy halott"

Hogy ez mekkora barom...ság!

Ez egy "átlagos" középiskolásokról szóló paródia! Görbe tükör! Vagy amit akartok. Az egész miliő, a mozgások, a ruha, mind-mind szándékosan eltúlzott. Nem véletlen, hogy minden szereplő annyira túlkoros, hogy az még amcsi filmekben tiniket játszó huszonévesek tükrében is kirívó...

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.06.14. 11:51:02

A magyar szinkronban ki énekel magyarul?

Magyar Petike 2018.06.14. 12:28:14

Én a 80-as években ismerkedtem meg a Grease-zel 5-6 éves koromban, amikor még csak MTV volt. Ráadásul a film fináléját előzetesen leadta a Zenebutik is kedvcsinálónak.
Akkor még szó nem volt szinkronról, az egész film feliratosan ment, és azt kell mondjam, hogy aki ezen a változaton szocializálódott, az csak a fejét fogja a mostani hülye szinkronhangoktól. Akármilyen jól eltaláltak is esetleg, sajnos egyik sem adja vissza a színészek eredeti hangjának karakterét. A legfeltűnőbb különbség a Stockard Channing/Náray Erika vonalon van. Nem mintha ne szeretném a magyar művésznő hangját, de túlságosan "kulturált", szinte modoros az éles és nyers eredetihez képest. De pl a szinkronban Sonny folyosói igazgatónős beszélgetése sincs a kanyarban sem az eredeti hangulathoz képest.
Szóval én azt javaslom a Grease fanoknak, hogy lehetőség szerint DVD-n nézzék meg eredeti hanggal, magyar felirattal - annál nagyobb élményt egyik szinkron sem tud nyújtani.

A nép fia 2018.06.14. 12:41:50

Jaj, az első bekezdés...! :D

Kíváncsi vagyok, hány éves a posztoló! :D :D :D
BOCSI!!! :)

paddydori 2018.06.14. 13:02:22

@A nép fia: a 90-es évek gyermeke vagyok ;)

A nép fia 2018.06.14. 13:03:05

@paddydori: Tüneményes a stílusod! :)

paddydori 2018.06.14. 13:03:10

@maxval balcán bircaman: Nincsenek lefordítva a dalok az eredetiről, úgyhogy maguk a színészek. Csak színpadi verziókban hallottam őket magyarul. :)

A nép fia 2018.06.14. 13:04:16

@paddydori: Én amúgy a 80-as évek, de megértelek... nem függ az évjárat attól, hogy mit szeret az ember. Odavagyok én is a sokkal korábbi filmekért, zenéért, most már egy ideje a vintage, jazz, swing... pedig az már tényleg jóval megelőzött.

paddydori 2018.06.14. 13:10:15

@A nép fia: Aranyos vagy, köszi! :)
Néha úgy érzem, hogy nem jó korba születtem, már ami a zenét illeti.

A nép fia 2018.06.14. 13:16:37

@paddydori: Jaj dehogynem! Széles a paletta, bármilyen zene azonnal elérhető, rengeteg a stílus, műfaj, előadó. Szabadon választhatod a 60-70-es éveket. Gondold el, a 70-es években nem választhattad volna a 90-est. :)
Sokat fejlődött a hangtechnika, a színvonal, a közösségi médiában elérhetőbbé váltak az előadók, észbontóan sok koncert és zenei est van a legváltozatosabb helyeken.

Szerintem nagyon jó korban élünk, ami a zenét illeti. Nincs cenzúra, nincsenek letiltott rádióállomások, weboldalak vagy kiadványok. Ehelyett vannak zenei klubok, simán találsz a kedvedre való rockabily, vagy vintage, vagy underground, punk, rap, retro disco, vagy bármilyen társaságot, helyet... és szuper előadókat.

Nyilván most úgy tűnik, megvolt a varázsa a Szabad Európa rádiót hallgatni, de azért a korai években ezért elvihettek az Andrássy 60-ba... Ma nosztalgiával gondolunk vissza a Zenebutikból felvett silány minőségű zenékre, vagy a Kívánságműsorra, B. Tóth Lászlóra és a többiekre, a ceruzával tekert TDK kazettákra.... de azért ma mégiscsak kényelmesebb, gyorsabb, biztonságosabb. Letölthetsz veszteségmentes, stúdió-hangzású, tökéletes zenei élményt kínáló albumokat, ott a Spotify és a Shazaam... bárhol bármennyi, bármilyen tartalomhoz hozzáférsz.