mindenféle a magyar szinkronról

szinkronjunkie

7 jelenet a ma 40 éves HAIR-ből, amit sosem felejtünk

2019. március 13. - paddydori

hair.jpg

Alapvetően nem tartoznak a kedvenceim közé a megfilmesített musicalek, és nagyon ritka az, hogy dramaturgiailag értelmét látom a film közbeni dalbetéteknek - ez alól három alkotás képez kivételt. Ezek pedig a Jézus Krisztus Szupersztár, a Grease és a Hair, rajtuk nőttem fel, főleg azért, mert anyukám nagyon szereti őket, és ezt a szeretetet idővel én is átvettem tőle. Ez a cikk pedig azért íródott, mert a Hair most március közepén lett 40 éves.
Bármikor ülök le megnézni a filmet, mindig eszembe jutnak Anyu kommentárjai kicsi koromból, például mikor a legelején a busz előtt vesztegelő öszvéres kocsit mutatják, azon mindig nevettek az emberek a moziban, amikor ő nézte. Vagy hogy volt egy posztere a falán, ami Bergert ábrázolta a csillárral a kezében, az asztalon táncolva.  Meg az is eszembe jut, hogy Anyu melyik srácot mutatta mindig a film végső jelenetében, a Fehér Ház előtt összegyűlt, háborúellenes demonstráció tömegében. Ilyenkor gondolatban nemcsak a hatvanas évek Amerikájába repülök vissza, amikor maga a film játszódik, hanem a nyolcvanas évek Magyarországára is. Na de ennyit rólam, mit tudunk a filmről?

Az eredeti musicalt James Rado és Gerome Ragni színészek jegyzik, mely 1967-ben debütált, majd a Broadwayre következő év áprilisában került.
1979-ben az a Miloš Forman cseh rendező vitte vászonra a történetet, akinek a Száll a kakukk fészkére filmadaptációját, az Ember a holdont és a nyolc Oscart nyert Amadeust is köszönhetjük. Zenéjét pedig a színpadi musicalhez hasonlóan Galt MacDermot szerezte, a betétdalokat tartalmazó album 1969-es megjelenésekor  pedig Grammy-díjat is nyert.
Hozzánk az amerikai premierhez képest egy évvel később érkezett meg a mozikba, és a legtöbb bevételt termelő film is lett abban az évben. 
A történet valószínűleg senkinek sem ismeretlen, középpontjában Claude Bukowski (John Savage), a (vietnámi háború miatti) bevonulása előtt New Yorkba látogató fiatalember és a hippi, háborúellenes felfogást valló, szabadelvű George Berger (Treat Williams) és társai állnak. A film nem közvetlenül a háborúról szól, hanem annak hatásáról, az általa érintett társadalmi rétegekről, és a hozzá kapcsolódó ellenállásról, amelynek magja a fiatalság volt. A humorral teletűzdelt, zenés alkotás a könnyedsége mellett komoly társadalomkritikát is megfogalmaz, főleg a faji előítéletről. Treat Williamsnek ez indította be a pályáját, a többi színészről azonban ez sajnos nem mondható el.
Anyu annak idején moziban, felirattal látta ezt a filmet először, én viszont már szinkronosan. Így sokan lesznek, akik nem értenek majd egyet velem, de nekem - sok gyerekkori filmhez hasonlóan - a magyar változat az "igazi". Megnéztem persze aztán eredeti nyelven is, és megállapítottam, hogy nem vont le az értékéből kicsit sem a szinkron. Persze, ehhez hozzátartozik az is, hogy a dalokat nem fordították le, így igazi valójukban élvezhettem azokat.
Az első magyar változat a Magyar Televízió megbízásából készült, ennek a szereposztása a legelterjedtebb és legismertebb itthon (így ezzel foglalkozom a későbbiekben), a másodikat az Intercom rendelte meg 2007-ben, illetve készült még egy harmadik változat is, de erről kevés információt találtam a neten. 

Összeszedtem ez alkalomból hét számomra kedves, emlékezetes jelenetet és párbeszédet a szülinapos filmből, a lista persze szabadon bővíthető.

7. "Dinnyemagokat fog köpni a pofádba."

Amikor Claude megkérdezi a várandós Jeannietől (Annie Golden), hogy kitől van a születendő baba, a lány nem ad egyértelmű választ, úgy tűnik, Woof (Don Dacus) és Lafayette/Hud (Dorsey Wright) is esélyesek az apaszerepre. Ebben semmi meglepő nincs, hiszen a hippik inkább hittek a szabad szerelemben, mint a klasszikus párkapcsolatokban. Ekkor hangzik el a következő párbeszéd, ami magyarul is éppolyan frappáns, mint angolul, ez főleg Welker Gábornak és Galambos Péternek köszönhető:
Hud: Ha a kisbaba fehér lesz és nyálas, és bömböl egész nap, akkor biztosan Woof az apja. Ha viszont gyönyörű csokoládébarna lesz, akkor az enyém.
Woof: Fehér és nyálas?
Hud: Igen, fehér és nyálas.
Woof: Ha megszületik és meglátja a fekete seggedet, dinnyemagokat fog köpni a pofádba. 
Hud: Mindig hamarabb jár a szád, mint az eszed! Figyelj, ha ez a gyerek meglát engem, akkor boldog lesz. És büszke. 
... majd pedig az afroamerikaiak szinte összes akkori gúnynevét beleszövi a következő dalba, és büszkén énekli azokat. Tökéletes megjelenítése annak, hogyan próbálják az ellentétére fordítani az őket érő elnyomást és előítéleteket.

6. "Egy pillanat... Csak elszívjuk a füvet."

Sheila (Beverly D'Angelo), a New York-i elithez tartozó jókislány az elsőbálozó partijára való készülés közben a szobájában füvezik barátnőivel, cseppet sem zavarja, hogy szülei odakint várják, és türelmetlenül kopogtatnak az ajtaján. Itt halljuk először hosszabban beszélni őt, és máris megdől a feltételezés arról, hogy a sznob családból származó lány ugyanolyan szabálykövető és konzervatív lenne, mint a szülei. Bertalan Ágit leginkább Kate Hudson és Cherly Hines magyarhangjaként ismeri a közönség, itt Beverly D'Angeloval párosította össze a szinkronrendező Juhász Anna - sajnálom is, hogy később nem hallottuk őket együtt.

5. "Van bőr a képén fiatalember!"

Amikor Berger összetűzésbe kerül Sheila nagybátyjával (utóbbi szinkronhangja a nagyszerű Izsóf Vilmos volt), aki próbálja őt először szépen, majd csúnyán kiküldeni a villájukból, világossá válik, hogy a fiatalember milyen önzetlen tud lenni olyan valakivel, akit alig 24 órája ismer. Csankó Zoltán szájából hangzottak el ezek a mondatok: "Figyeljenek, Claude szerelmes. És a lány, akibe szerelmes, itt ül most. Nem akar mást, csak annyit, hogy öt percig itt ülhessen és nézhesse. Nem akar mást, csak nézni a lányt, hogy emlékezzen rá, amikor a dzsungelben harcol." Ki az, akit nem hatottak meg ezek a szavak?? Nos, a nagybácsit semmiképp, úgyhogy Berger egy dallal nyomatékosította mondandóját.


4. "Hát Mick Jaggert nem rúgnám ki az ágyamból."

Berger asztaltánca nem igazán nyerte el a gazdag népség tetszését (kivéve a rózsaszín ruhás nénit), a jelenet végén láthattuk is, hogy megérkeztek a rendőrök. A következő ikonikus pillanatom Woof és a hajvágástól való ódzkodása a börtönben. Remekül lefesti az akkori társadalomképet, amikor az őt kikérdező női alkalmazott (valószínűsítem, hogy pszichológus) a hajvágás elleni tiltakozásból és a hosszú haj szeretetéből arra következtet, hogy Woof meleg. Nekem az ez után következő "Hair" című betétdal az örök kedvencem az egész filmből, pedig igen nehéz volt győztest hirdetni közülük.

3. Claude és Sheila a tóparton 

hair4.jpgClaude akkor lesz még inkább szimpatikus, amikor felajánlja, hogy hazakíséri Sheilát, ahelyett, hogy az utolsó szabad estéjét szórakozással, teszem azt, meztelen fürdéssel töltené, mint a többiek. A lány kicsit beképzelten visszautasítja, Claude ezek után nem köti az ebet a karóhoz, hanem bemegy a tóba és csatlakozik a már bent fürdőző társaihoz. A lányt egészen megdöbbenti, hogy így faképnél hagyták, de végül ő is megy, és részt vesz az egyértelműen törvénybe ütköző programban - hogy aztán közben a többiek elcsórhassák a ruháit, és neki félmeztelenül kelljen taxit fognia. A főszereplő srác hangja az Cvetkó Sándor volt (az egyetlen színész, aki az magyar szinkron első és a második változatában is szerepet kapott), aki az egyik legfoglalkoztatottabb férfi szinkronhangunk, közel ezer szerepével.




2. "Nem foglalkozom olyasmivel, hogy például ki az apja, nem érdekel. Mindketten szépek, nem?"

hair1.jpgEbből a kis párbeszédből is nagyon jól át tudjuk érezni a hippik életfelfogását. Hud feleségét érthető módon érdekli, hogy vajon a férjéé-e a gyerek, amit Jeannie a szíve alatt hord, a leendő anyuka viszont egyáltalán nem tartja ezt fontos kérdésnek.
"(...)Tény, hogy gondolkodtam már rajta, de hamarosan úgyis kiderül. Ez nem olyan nagy probléma, mint egy világháború, nem értem, hogy téged miért idegesít." Itt találkozhattam először az akkor még kezdőnek számító Csondor Kata hangjával, amely később nekem egybeforrt Scarlett Johanssonnal. A két külföldi színésznő semmiben sem hasonlít, míg ScarJo általában a dögös, sejtelmes végzet asszonya szerepeket játssza, addig Annie Golden egy törékeny kislányt alakít itt, mégis mindkettőnél nagyon el van találva a szereposztás.

1. "Bukowski!"

"Húzza ki a fejét a seggéből katona, mozgás. Erre katona, szedje össze magát, mozogjon!" - Nem tudok még egy olyan jelenetet, ami ennyire összetörné a szívem minden egyes alkalommal, amikor megnézem. Ahogyan Berger próbálná elmondani, hogy csak csere történt, és ő nem az, akinek el kell mennie Vietnámba, ahogy Claude megdöbbenve látja az üres hálókörletet, és rájön, hogy elkésett, aztán ahogyan előbbi sorsába beletörődve menetel a többi katonával együtt az óriási repülőgép gyomrába - és végül amikor Claude már hiába fut az egyre feljebb emelkedő gép felé, nem éri utol. Rendkívül hatásos az egész, főleg az utána következő vágóképpel, amikor a megszámlálhatatlan fehér sírkőből álló temetőt mutatják, köztük az egyiken Berger nevével, aki mindössze 22 éves volt. A hippiével, aki annak az áldozata lett, amitől a leginkább távol akart maradni, és amit a legjobban ellenzett. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szinkronjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr8514682694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egyallampolgar 2019.03.14. 12:29:27

Csodálatos film. Menő ahogy Burger rábeszéli Claude-ot hogy nem szabad elengedni az esélyt. Én szeretem még ahogy Sheila megszerzi az egyenruhát szemérmét áldozva a szabadító akcióért.

Be A Ghoulist 2019.03.14. 12:47:10

Csak én hiányolom nagyon a hair 2-t...? Mármint, ok, személycsere, de Berger egy katonai temetőben pihen, és a saját neve áll a sírján. Vagyis nyilván kiderült, ki ő. Akkor viszont hogy nem került börtönbe? Hogy került a katonai temetőbe? Mégis katona lett? Hogyan, miért, milyen áron (stb), miféle poklokat járt meg vajon? És Claude ezek után hogy lehet még szabadlábon? Végül is, katonaszökevény, tudják, hogy a hippikkel él - hogy nem kapják el sose? Ésatöbbi, megannyi kérdés....
Persze, értem én a szimbolikát, meg minden, hogy a hatás kevéért kellett így lezárni a történetet, de addig olyan szépen csordogáltak az események, minden annyira a helyén volt, olyan szépen összerakott kis sztori ez, hogy nagyon fura így a vége...
Szóval kell egy Hair 2!!!

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2019.03.14. 12:58:22

"Alapvetően nem tartoznak a kedvenceim közé a megfilmesített musicalek, és nagyon ritka az, hogy dramaturgiailag értelmét látom a film közbeni dalbetéteknek (...) rajtuk nőttem fel, főleg azért, mert anyukám nagyon szereti őket,"
Én is így érzek, viszont pont a mondat második része miatt azért benne mindig ott van az a kérdés, hogy "mi lenne ha...?" Mi lenne, ha tök ismeretlenül, "tiszta fejjel" leülnék megnézni ezeket a filmeket? Akkor is tetszene?

Stella24 2019.03.14. 13:01:21

Miloš Forman nem csehszlovák rendező, hanem cseh. Csehszlovákia egy állam volt, ilyen nemzetiség nem létezik. Cseh van meg szlovák.

paddydori 2019.03.14. 13:19:17

@Stella24: Köszi, javítva! Úgy örülök, hogy csak ez az egy dolog nem tetszett a cikkel kapcsolatban :)

sírjatok 2019.03.14. 13:24:02

@Be A Ghoulist: igen, itt nekem is feltűnt ez, de a hatás olyan erős így, hogy ezen felülemelkedik az ember :D

sírjatok 2019.03.14. 13:26:37

@Watt25: Én pont tavaly láttam, és őszintén szólva kicsit untam, főleg az lsd-s meg a négeres részeket. A zenék meg az életérzés az átjön, de a mai transzneművécés, szabadfüvezős, drónnalbombázós korban már nem üt akkorát.

lilcsi manó 2019.03.14. 13:28:22

16 evesen lattam eloszor, nem is tudom leirni mekkora hatassal volt ram ez a film, imadtam nagyon :-)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2019.03.14. 13:57:23

Hogy mennyire cseh a rendező, egy érdekes adalék: amikor a film végén mutatják Berger sírját, azon két évszám van. Mindkettő évszem meghatározó a csehek számára:
1945
1968

És egy plusz érdekesség: 1989. augusztus 20-án nagy tüntetés volt Prágában a Vencel téren. Az ottani moziban na mit adtak éppen akkor? Lehet találgatni :)

gigabursch 2019.03.14. 14:12:30

Ez a film valóban megríkatja az embert.

@Stella24:
meg morvák, magyarok, ruténok, szudétanémetek, stb

encir 2019.03.14. 14:14:11

14 évesen, 1983-ban láttam egy osztálykiránduláson, kertmoziban. Rám is máig érződő erős hatással volt. Kb mint a Pink Floyd Fal filmje.
Nem tudom, jól gondolom-e, de úgy éreztem, hogy Sheila igazából Bergerbe volt szerelmes, csak jófejségből és talán szánalomból adta magát Claudenak.

Sajnos én ezeket az élményeket nem tudom átadni a gyerekeimnek :(

Szabványok 2019.03.14. 15:16:55

40 éves a Hair? Nem, legfeljebb a belőle készült film.
40 éve már véget ért a vietnámi háború, véget ért a '68-s korszak, a hippikorszak.
Én 46 éve láttam a Hairt színházban.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2019.03.14. 15:28:26

@Szabványok: Szerintem átadható. Nyilván kell hozzá az, hogy mi ezt eleinte pad alatt nézegettük, meg stikában hallgattuk (a Hair is, a Szupersztár is eleinte be volt tiltva, nyugatra kijáró osztálytársak hozták, mi meg róluk másolgattuk kazettára), de a jó film az ma is jó film, átjön a mondandó.
Tök más, de egyszer leültem megnézni az "Eladó kísértet"-et (Rene Clair 1935-ös vígjátéka) A gyerekek persze az első percben húztak elfelé, merthogy öreg, szar, fekete-fehér. Aztán visszaszivárogtak, és a végén közölték, hogy ez egy jó film volt. Szerintem lassan jók lesznek Menzelre, sőt Fritz Langra is.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.03.14. 16:21:48

Rühellem a zenés filmeket, szó szerint hányok tőlük de a JCS meg a Hair ott van a kedvenceim között. A let the sunshine in-től mindig feláll a ször a hátamon és kiráz a hideg.

Coco Binky · http://cocobinky.blog.hu 2019.03.14. 19:25:40

Beverly D'Angelo milyen gyönyörű és fiatal volt a filmben. Emlékszem hogy olvastam, a szabadtéri jelenetek forgatásakor annyira hideg volt, hogy a táncosok jégkockát szopogattak a szájukban, hogy ne látszódjon a leheletük. Kár, hogy Galt MacDermot, a musical szerzője már nem érte meg ezt a kerek évfordulót. Meghalt 2018. december 17-én. A mai napig is nagyon tökös, menő film a Hair. ✌☮

Helyszíni zsemle 2019.03.15. 02:32:09

Nekem is mindig az volt a problemam, hogy a fasze nem szolt, hogy O nem az, akinek valojaban ott kene lennie. Kikepzes nelkul haboruba menni, valoszinuleg az elso nap meghalt, lehet hogy veletlenul magat lote fejbe a puskaval. Siman kialltam volna a sorbol, a repulo fele menet, hogy bocs eltevedtem csak veletlenul vagyokt itt.
Persze a rendezo orjongott volna, hogy elszarom a filmjet de hat ez van. :)

0dzsud0 2019.03.15. 07:14:51

@sírjatok: igazság szerint a film már a megjelenésekor sem ütött akkorát, mint szánták, mert bő 12 évvel a színházi bemutatót követően sikerült összehozni. a háború véget ért, a hippimozgalom leginkább nosztalgia volt már csupán, ezért nem is lett kasszasiker. nem úgy nálunk, ahol egyrészt ilyen mozgalom nem volt, másrészt minden irányzat jelentős késéssel ért el hozzánk. itt működött, itt ütött. itt kult a mai napig.

dr. mesterséges színezék 2019.03.15. 08:39:20

És ma, azok a bakfisok, akik a moziban azt forgatták a fejükben, hogy "ez a Berger de jól rázza az asztalon, és milen jól lepingvinezte a karót nyelt seggfejet, tisztára bele is zúgtam, mint ez a Sheila nevű csaj", és a suhancok, akik azon töprengtek, hogy "bár én is ennyire el tudnék lazulni, mint ez a Berger, aki egyéként a társaság legintelligensebb arca": ma szépen elférnének a pingvinek és a My Convictiont éneklő donna mellett.

Andy73 2019.03.15. 10:37:17

A film és a musical is zseniális, én is többször láttam, színházban is.
A sztori erejét a tragédián túl szerintem az is adja, hogy nem teljesen fekete-fehér karakterekről van szó, ami azért elég gyakori hiba, főleg a populáris műfajokban. Bár nyilvánvalóan a hippiknek és a háborút ellenzőknek drukkolunk, azért nem teljesen kendőzi el ezeknek a fiataloknak a problémáit, bár eléggé romantikusan mutatja be őket.
Lehet pl., hogy vicces, hogy nem tudni, ki a születendő gyerek apja, de azért ez egy elég komoly probléma, főleg a még meg nem született gyereknek. Ahogy a drogozás is.
Erről jut eszembe, hogy nemrég volt egy cikk az indexen, hogy sokkal többen halnak meg a drogok miatt az USÁ-ban, mint az összes háborúban, legalábbis a II. Vh. óta. A háború tényleg rossz, és a kötelező sorkatonaság is, amit azóta eltöröltek. Nyilván nem szimpatikusak a filmbéli konzervatív sznobok. De a hippik életformája sem annyira romantikus, mint a filmben. A megoldás a kettő között valahol félúton van - csakhogy a dráma mindig is az ellentétekre, kiélezett helyzetekre épült.

Andy73 2019.03.15. 10:49:28

A 80-as évek Magyarországán egyébként azért is érdekes volt a film, mert a szabadságról szól, ami akkor még nagyon nem volt meg nálunk, de az évtized végére elérkezett, mégpedig hathatós amerikai segítséggel. Egyébként a hidegháborút Reagan és Bush nyerte meg, akik konzervatívok és kommunistaellenesek voltak - a demokratáktól még nyugodtan tovább maradhatott volna itt a kommunizmus, Carter annak idején Ceausceauval is haverkodott.
A magyar kommunista pártvezetés pedig nyilván azért is támogatta a filmet, mert arról szól, hogy nyugaton, az akkori ellenségnél sem fenékig tejfel az élet.

Tralfamador75 2019.03.15. 12:32:17

És ha már szinkron, el ne menjünk szó nélkül a csodálatos DVD-kiadás mellett, a botrányos feliratával és a gáz szinkronnal (mondjuk már csak az lett volna rosszabb, ha fel is éneklik magyarul). A névsorolvasáskor felhangzik Bukowski neve, amire a magyar szinkronban "Jelen!"-nel felel Berger. Csodálatos lett, mi tagadás.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2019.03.18. 15:43:37

@Helyszíni zsemle: Biztos minden megoldódott volna... "Jaj, bocsánat, hát persze, hogy semmi baj, megesik az ilyen. Kiszöktettétek a kiképzőtáborból háború alatt az egyik katonát, semmi gond. Cseréljetek nyugodtan helyet, megvár addig a repülő." Így lett volna, igaz?

Szabványok 2019.03.19. 07:58:22

@Csokis: Ha jól emlékszem, 71-ben vagy 72-ben adta le a magyar rádió a JC Superstart. Persze színpadon sokkal hatásosabb volt. Az eredeti, nagyon jó rendezest láttuk. Sokszor evangéliumi szövegnek az angol nyelvű szövege ugrik be.
A JCS-bol készült filmet eleinte nagyon utáltam, most sem a kedvencem. Még ma is inkább régi lemezfelvételeket hallgatom.

fátum 2019.03.20. 17:47:16

@0dzsud0: Nálunk azért lett akkora sikere, mert hivatalos részről is propaganda értéke volt ekézni az USA-t a háborúi miatt, bezzeg a szovjetszkaja armija afganisztáni kirándulását nem reklámozták annyira..

MaCS_70 2019.03.26. 07:53:40

Nekem is nagy kedvencem a Hair, rajta van a legkedveltebb 5 filmem listáján -- bár hallgatni inkább a Broadway-változatot szoktam. Anno szó szerint rongyosra hallgattam a kazettát.

Ezt a filmet sokáig nem szerette a szocialista magyar vezetés. Én évekig hallgattam a szüleimtől, hogy mennyire jó, míg végül 1983-ban véletlenül megláttam egy Pesti Műsorban, hogy valahol egy kis moziban pár előadás erejéig adják. Emlékszem, három átszállással jutottam el oda, és baromi büszke voltam ezért magamra -- és még évekig nem volt olyan barátom, osztálytársam, akivel beszélgetni tudtam volna a filmről, mert egyszerűen egyikük sem látta.

MaCS