mindenféle a magyar szinkronról

szinkronjunkie

szinkronjunkie

Dűne - Szinkronkritika

2021. október 24. - merlinicus

dune-1.jpg

Több olyan könyv és sorozat van, amelybe az alkotóknak beletört a bicskája vagy a közönség nehezen filmre vihetőnek tartotta. Frank Herbert 1965-ös regénye, a Dűne is ezt a tábort erősítette. A modern technika és a kreatív megoldások fejlődésével azonban ezek az akadályok folyamatosan hárulnak el - így készülhetett el a Gyűrűk ura trilógia, a nemrég debütált Alapítvány-sorozat, és a Dűne moziváltozata is. 

Nincs könnyű helyzetben a film, ugyanis rövid, ámde nem reprezentatív felmérésem alapján világosan látszik, hogy erős hendikeppel indul azoknál, akik nem olvasták a könyvet. Sajnos sok olyan háttérbeli részlet, apróság, egy-egy szelet finom intrika kimarad a nagyképernyős változatból (érthető okokból), ami a könyv igazi mélységét és értékét adta. Emiatt a könyvet nem olvasó átlagnéző kukán ül a moziban, hogy kik azok a Szárdókárok (nem így kéne ejteni, de na... ez volt a helyes döntés :D ), vagy éppen, hogy miért olyan nagy szám az erősen gusztustalan Vladimir Harkonnen báró. Ha ezt el tudjuk engedni - márpedig kénytelenek vagyunk -, akkor marad egy lassú folyású, valóságosnak ábrázolt sci-fi, ami igyekszik felrúgni mindent, amit a mai blockbusterekben a közönség igazán szeret.  

Az Intercom jóvoltából kétszer is volt szerencsém látni a filmet és bevallom (ezen a ponton már nyilván nem fog senki meglepődni), hogy elsőre egyáltalán nem tetszett. A történet és a könyv ismerete nélkül ültem be rá - az összes Dűne-tudásom a Dune2000 nevű stratégiai PC játékból és egy félig elkezdett társasból állt. Ennek ellenére vártam egy nagyszabású sci-fit, amely leviszi a hajam. A film ezzel szemben teljesen más értékeket vonultat fel, és hogy mennyire arcba rúgja a modernkori szabályokat, azt remekül érzékelteti, hogy a felvonultatott - egyébként fantasztikus - szereplőgárda rendkívül alulhasznált. A legtöbb szereplőnek 3-5 jelenetnél biztosan nem jut több. Van helyette versenyszerű távolbanézés és számtalan olyan shot, amit nyugodtan ki lehetett volna hagyni. 

dune-1_1.jpgMégsem mondanám, hogy a Dűne rossz film, inkább - és talán ez a leginkább meglepő - olyan rétegfilm, amelyekre manapság nincsen igazán pénz. Villeneuve-éket azonban megkínálták egy laza 165 millió dollárral, így volt miből megalkotni az Arrakis sivatagjait. 

Két dolog volt, amelyeket viszont másodjára sem tudtam megérteni:

  • A film gyönyörű helyszíneken játszódik és a legjobb grafikusok dolgoztak rajta (a szakma színe-java, szinte mindenki, aki nem Weta vagy ILM) - többek között az egyébként zseniális (és magyar!) Digic Pictures is. Ennek ellenére számomra az utóbbi idők legcsúnyább filmje volt a Dűne, melynek azonban nem a rossz CGI, inkább a furcsa design koncepció az oka. A teljes filmet ledominálja a barna szín, nagyon kevés a kontraszt és sok a por, így végig olyan érzése van a nézőnek, mintha egy Instagram-filteren keresztül követné az eseményeket. Emiatt számomra érthetetlen döntés, hogy miért nem használnak például színeket a repülő- és űrjárműveken, amelyekkel kiválóan lehetett volna ezt a monotonitást ellensúlyozni. 
  • A film rettenetesen hangos! Chris Nolan - úgy látszik - elkezdte megfertőzni a szakmát a hangerő mániájával, amivel nekem már a Tenetet is agyonnyomta. Az IMAX változat gyakorlatilag élvezhetetlen az első pár sorból, mert a 130 decibeles zene- és effekt-orkán már a légvédelmi riadó kategória. Kár érte, mert a zene és a foley, azaz a zajok és zörejek is szuperül sikerültek. 

A szinkron

A Dűnét először angol nyelven láttam, így viszont remek összehasonlítási lehetőség nyílt a két változat között. Biztosan elfogult vagyok (Vállalom!), de a Dóczi Orsi által rendezett magyar változat sokkal élvezhetőbb az eredetihez képest. Talán csak Gaius Helen Mohiam, a Bene Gesserit tisztelendő anyjának eredetije közelíti meg a hazait, de ez sem Csoma Judit zseniális alakítását minősíti, inkább csak annyit jelent, hogy az eredeti is kiváló lett. A feliratos változatnak egy előnye viszont van, a suttogásokat is megjeleníti, így egy lehellettel érthetőbbé teszik a film tripes jeleneteit.

Paul Atreides - Timothée Chalamet - Jéger Zsombor

jeger-zsombor-original-56114.jpg(Fotó: jegy.hu)

Már korábban, a You - Te című sorozatról írt cikkünkben megemlékeztünk arról, hogy Jéger Zsombor milyen zseniális színész. Járt már neki egy igazi franchise-főszerep és ebben ráadásul Chalamet is remek partner. Párosuk jól működik, hihető - egy gond van csupán: a főszereplő nem beszél eleget. De majd reméljük, hogy a következő részben kapunk hosszabb, komolyabb monológokat is, amelyek Zsombor legnagyobb erősségei. Lásd még bármelyik You epizód. 

Lady Jessica - Rebecca Ferguson - Bartsch Kata

bk.jpg(Fotó: kekart.hu)

Az anya, ágyas, kalandozó társ, védelmező, mester és ezek különböző kombinációiban feltűnő Jessicát alakító Rebecca Ferguson jó alapot ad arra, hogy Bartsch Katával egy izgalmas szinkron készülhessen. Fergusonnal kapcsolatban a szinkronszakma még nem tudott közös álláspontra helyezkedni. Úgy is mondhatnánk, hogy ahány filmje van, annyi szinkronhangja. Bartsch Kata jól áll neki, talán egy fokkal még jobban is, mint a Mission Impossible-filmekben őt szinkronizáló Huszárik Kata. 

nezoxt022203.JPGLeto Atreides - Oscar Isaac - Rajkai Zoltán

A Star Wars-filmek után meglepő lett volna Oscar Isaac-et más hangján hallani, mint Rajkai Zoltánén. Bár az Atreides-ház fejének nincs különösebben sok szövege a filmben, mondatai sokáig ott csengenek a főszereplők fülében. Ha viszont Oscar Isaac, akkor Zoltán inkább a többek között hazánkban forgatott Holdlovagra gyúr, amelynek valódi főszereplője lesz - már, ha engedik őt egy negyedik Marvel-szereplő hangjának lenni. 

ka.jpgGurney Halleck - Josh Brolin - Kőszegi Ákos

Bevallom, az utóbbi hónapok politikai viharaiban Kőszegi Ákost sajnáltam a leginkább. Valószínűleg nem sejtette, hogy az általa narrált reklámokra ennyi pénzt fognak költeni és így unásig hallgatja majd mindenki. Nem lennék meglepődve, ha ez meglátszana a következő időszak diszpóin (azaz a következő időszakban kevesebbszer hallhatnánk majd). Azonban ténykérdés, hogy az egyik legfelkészültebb, legkönnyebben instruálható és legprofibb szinkronizáló színész. Josh Brolint pedig a képregényfilmek óta nem is tudnánk elképzelni mással. Sajnálatos azonban, hogy csupán egy néhány jelenetben tűnik fel és összességében sokkal kevesebbet beszél (és énekel), mint a könyvekben.

mg.jpgVladimir Harkonnen báró - Stellan Skarsgård - Máté Gábor

Féltem, hogy színházigazgatói teendői mellett Máté Gábor nem fog kijönni egy ilyen rövid szerepre a stúdióba, de a moziban örömmel tapasztaltam, hogy sikerült megoldania a magyar stábnak. Noha hangját szinte a felismerhetetlenségig el kellett torzítani, Máté Gábor olyan finomságokat vitt a báró figurájába, amelyek az eredetihez képest tovább árnyalták a karaktert. Skarsgarddal Tabák Kata hozta őket össze a 2006-os Goya kísértetei című filmben, méghozzá annak ellenére, hogy a szakma korábban Rosta Sándor mellett tette le (többé-kevésbé) a voksát. A döntés remeknek bizonyult, mert ennél fajsúlyosabb duó kevés van a palettán. 

További magyar hangok: Bánfalvi Eszter, Borbiczki Ferenc, Csoma Judit, Dévai Balázs, Fekete Ernő Tibor, Horváth-Töreki Gergely, Karácsonyi Zoltán, Kálid Artúr, Schneider Zoltán, Törőcsik Franciska, Varga Rókus

A filmet mindenkinek ajánlom, azonban a fentiek tükrében érdemes felkészülni a vetítésre. Egy lassú, izgalmas mederben hömpölygő, egyedi film a Dűne, ami lehetne picit színesebb és legalább egy lehelletnyivel halkabb. A végső hangokat tartalmazó előzetessel búcsúzunk. 

(További fotók: Rajkai Zoltán - Mónos Gábor, Máté Gábor - 24.hu, Kőszegi Ákos - Vígszínház)

A bejegyzés trackback címe:

https://szinkronjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr9216733962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2021.10.25. 14:44:13

Szerintem picit sem kellett volna színesebb - pont ez adja vissza egy ilyen sivatagbolygó hangulatát. Igazából szerintem kb. ez volt az elsõ többé-kevésbé jó Dune implementáció amit láttam. Igen, ez nem az Ébredõ Erõ, vagy Transformers amit szellemi szobanövényeknek terveztek - ezért aztán valószínûleg nem is lesz nagyon sikeres. Egy kisebb csoda, hogy ma még ez elkészülhetett.

merlinicus · http://szinkronjunkie.blog.hu 2021.10.25. 20:07:46

@midnight coder: Az valószínűtlen, hogy ez lesz az év legtöbbet kaszáló filmje, de szerintem ma már egyre több olyan sikeres mű van, ami nem a popcorn kategória.

A színekkel kapcsolatban más is ezt mondja, elfogadom, hogy kisebbségben (vagy egyedül :D ) vagyok a véleményemmel, de sok mindent másképp designoltattam volna.

midnight coder 2021.10.26. 08:50:53

@merlinicus: Egy sivatagi bolygón szerintem alapvetõen homok van, és kövek. Ezek színe ugye adott. A sivatagi jármûveket, sátrakat, stb. sem szokás nagyon rikító színûre festeni.

Ami nekem kevésbé tetszett ebben, hogy a Harkonnenek valóban eléggé súlytalanok. Ok, el volt mondva pár mondatban hogy õk a rosszfiúk, de azon túl nem nagyon jött át. A másik ami nemigen jött át, az a víz jelentõsége. A pálmafás jelenetet lehetett volna sokkal jobban csinálni. Igazából az ugróegeres dolog sem annyira jól jött át, ahogy az sem hogy Paul nagyon nem akarja ezt a dzsihad dolgot, és hogy szörnynek látja magát. Aztán az ornitopteres jelenet a süket katonával sem sikerült szerintem annyira fényesen, ahogy a sivatagban a menekülés a féreg elõl sem.

Ami viszont pozitívum, hogy sikerült nagyon jól megjeleníteniük a Hang használatát. Nekem szintén nagyon bejött az egész hangulata - és igen ebben benne volt az is hogy nem sok zene volt (talán semmi?) viszont erõs zajok voltak, akusztikusan az egész elég szikár, kemény volt.

merlinicus · http://szinkronjunkie.blog.hu 2021.10.26. 16:55:12

@midnight coder: A színekkel kapcsolatban másra gondoltam. Itt van például egy kép a filmből: i.redd.it/3sjxrvwyqzo71.jpg

Itt van egy kép egy igazi sivatagból. Én ilyesmit vártam volna: airpano.ru/files/360video/vr-sahara/images/image1.jpg

A sivatag egy nagyon színes, izgalmas, szuper hely (ha van vized és kocsid :D ), de nekem ezek a szűrők teljesen agyonvágták.

Emellett számomra zavaró az, hogy 10 ezer (illetve igazából 20 ezer) év múlva minden bazi szögletes az Arrakison. Se egy szín, se egy forma - értem, hogy koncepció, de zavart, mert nagyon egyhangúvá tette számomra a designt. (Itt egy random kép, ami jól mutatja, hogy mi zavar. Az alsó része nem fontos, de sajnos nem találtam jobbat: live.staticflickr.com/65535/51612597874_0ddc1208cf_o.jpg)

gigabursch 2021.10.27. 05:02:53

Még nem láttam. Csak olvastam.
A legnagyobbik gyermekem elôször el akarja olvasni, hogy utána nézzük meg.

A promók képvilága bejön.

eßemfaßom meg áll 2021.10.27. 07:24:05

@merlinicus: A sivatagban folyamatosan lemegy a nap és el van kicsit tekerve a fehéregyensúly túltekert szaturációval keverve? A homok alapvetően nem narancssárga hanem homokszínű. Pl ilyen thumbs.dreamstime.com/z/ica-oasis-desert-lagoon-middle-dunes-surrounded-trees-some-houses-travel-destination-peru-ica-oasis-desert-160605124.jpg

merlinicus · http://szinkronjunkie.blog.hu 2021.10.27. 10:43:46

@eßemfaßom meg áll: Nem világos, hogy miért a képnek azokat a részeit ragadtad ki, amiről senki sem beszélt. Viszont szuper képet találtál, én ezekkel a színekkel is örömmel kiegyeztem volna. Nem a homok színével van gond, hanem a ráhúzott filterrel, ami egyszínűvé tette gyakorlatilag az egész képet. Nagy összegben mernék fogadni, hogy a barna-sárga színtévesztők számára nézhetetlen is lenne a film.
süti beállítások módosítása