mindenféle a magyar szinkronról

szinkronjunkie

szinkronjunkie

Rajzfilmjeink ismerős hangjai

2017. október 24. - paddydori

disneyinfinity_basic_tips_tricks.jpgA bennem élő gyerek írja most ezt a cikket nektek. 23 éves koromra (igen, tudom, nemrég voltam gyerek) eljött az idő, amikor még jobban értékelni tudom a rajzfilmeket, melyeket kiskoromban is szerettem. Ma a nosztalgián kívül talán kicsit más szemmel nézek rájuk, mint akkor, hiszen 10-15 év elteltével még jobban megértem a rejtett üzeneteiket, felfedezem az “easter eggjeiket”, a látszólag különálló mesék közti összefüggéseket (például imádom azt a "fan theory-t", miszerint a Jégvarázs testvérpárjának a szülei nem haltak meg a hajószerencsétlenségben, hanem végül a vihar után kikötöttek egy lakatlan szigeten, ahol is született egy kisfiuk. Aki, ha kicsit kutakodunk a fejünkben lévő Disney-enciklopédiában, nem lehet más, mint... Tarzan! Nem, erről most már senki sem fog engem lebeszélni.
Szóval a fentiek miatt utánanéztem kicsit szinkron szempontból is az itthon népszerű animációs filmeknek. Hiszen amellett, hogy fontos, milyen a képi világuk, a hangulatuk, a dalaik és így a mondanivalójuk, amit az elsősorban gyermek nézők felé közvetítenek, ugyanilyen lényeges szerintem, hogy kik szólaltatják meg a karaktereket, hiszen a hangszín is sok mindent befolyásol. A magyar szinkron véleményem szerint ebben is kiemelkedő.

Amikor nekikezdtem ennek a cikknek, a legelső, aki beugrott a “rajzfilm” és “magyarhang” hívószavakra, az Sinkovits Imre és az ő Törpapája volt. A szüleim még a filmjei miatt ismerték Sinkovitsot, nekem viszont a hangja maradt meg élesen az emlékeimben, így amikor újabb, nem általa szinkronizált részeket láttam szombat reggelente, igen csalódott voltam, még Szersén Gyula profizmusa ellenére is. Az alábbiakban összeszedtem azokat a színészeinket, akik nem csak a színpadon vagy a filmekben, hanem rajzfilmhangokként is emlékezetesek lehetnek számunkra/számotokra. A lista természetesen nem teljes, azokat soroltam fel, akik viszonylag sok rajzfilmben hallhatóak és/vagy számomra valamiért emlékezetesek, úgyhogy bátran egészítsétek ki a kommentekben!

gesztesi.jpgGesztesi Károly - Shrek (Shrek-saga), Matuka (Verdák), Sulley (Szörny Rt., Szörny Egyetem)

Kezdjük azzal, hogy elég furcsa számomra az eredeti verziót hallani, amiben Mike Meyers Shrek hangja, aki szerintem egyáltalán nem illik hozzá. Biztos, hogy ha nem Gesztesire osztotta volna a szerepet anno a szinkronrendező, akkor nem gondolnám így, de jelen állás szerint az a véleményem, hogy Gesztesi öblös hangja nélkül a zöld ogre nem lenne ugyanaz, aki. A két hang két teljesen más hatást ér el, és szerintem a “miénk” jobban passzol a szerethető monstrumhoz. Szuper, hogy nem az eredetihez hasonló hangszínű művészt kerestek a magyar verzióhoz. A másik két fent említett karakter is csakugyan hasonló jellemvonásokkal bír, mint az ogre - nagydarab, kicsit esetlen de a végtelenségig szerethetőek.   

01_-cikk-cimlapimg_1260xx_2.jpgFür Anikó - Fiona, Kovakövi Vilma (második verziós szinkron)

Az eredeti hangsávban Cameron Diazt hallhatják a nézők a királylány szerepében, és itthon is Diaz kisasszony leggyakoribb megszólaltatójára, Für Anikóra esett a választás. Ezzel vitatkozni nem is lehet, a két színésznő hangja tényleg hasonlít egymásra, nem hiába a sokszori párosítás. Áttérve Vilmára: igen, nekem is Psota Irén az “igazi” hangja, de vannak újabb részek, melyekben már nem őt hallhatjuk. Persze nem összehasonlítható a két művésznő, de nem okoz csalódást Für Anikó.

 

uj-es-mar-jol-ismert-szereplok-baratok-kozt_image_10345662.jpgKerekes József - Szamár (Shrek-saga), Kowalski (Madagaszkár, Madagaszkár pingvinjei), Peter Griffin (Family Guy), Z-4195 (Z, a hangya), Pech (Herkules), Hami (Túl a sövényen), Lord Biznisz (Lego-kaland), Záp (Némó nyomában)

Bizton állíthatom, hogy Kerekes József az egyik legfoglalkoztatottabb szinkronhangunk, és ez nem csak a filmek terén látszik, hanem a fenti, a teljesség igénye nélkül készült felsorolásban is. Nem is tudnék egyet sem kiemelni a rajzfilmek közül, nem is lenne értelme. Kerekes egy zseni.

 

csore-gabor-0525.jpgCsőre Gábor  - Cartman (South Park), Wayne (Görcs ikrek), Elliot (Nagyon vadon)

Adam Sandler itthoni megszólaltatója nekem a szívem csücske, így nem maradhatott ki a felsorolásból ő sem. Érdekes tesztnek vetették őt alá tavasszal egy interjú során, különböző filmjeiből kivágott káromkodások és cifra mondatok egyvelegéből kellett eldöntenie, hogy ott épp melyik karaktert szinkronizálta. Mit ne mondjak, ügyesen vette az akadályokat ahhoz képest, hogy neki is rengeteg szinkronszerepe volt már az évek során.

 

szabo-sipos-barnabas-original-66284.jpgSzabó Sipos Barnabás - Kronk (Eszeveszett Birodalom), Manfred (Jégkorszak 1-2-3), Jon Smith (Pocahontas), Tami (Gumimacik), Harv (Verdák), Szörnyeteg (Szépség és a Szörnyeteg)

Az öblös hangú színész George Clooneyként a női szívek elrablója volt, a rajzfilmekben viszont hol esetlen szárnysegédet, hol mogorva mamutot, hol pedig Disney-szívtiprót alakít. Bárhogyan is legyen, engem valahogy mindig megnyugvással tölt el a hangja.

 

3e1ac61db9180ee42422011c049f4947.jpgBalázs Péter - Grafi (Gumimacik), Philoktétész (Herkules), Törpojáca (Hupikék Törpikék), Napoleon (Macskarisztokraták), Lumiére (A szépség és a szörnyeteg), Macó (Toy Story 3)

Louis de Funés filmjei voltak gyerekkorom kedvenc vígjátékai, szorosan a Bud Spencer-Terence Hill mozik mellett, emiatt nekem Balázs Péter hangja kicsi koromtól fogva ismerős. Aztán jött a Harry Potter-mániám, és Vernon bácsi orgánuma sem volt idegen számomra. Rajzfilm szerepei közül pedig Philt szerettem a legjobban a fent felsoroltak közül.

download_1.jpgHaumann Péter - Hókuszpók (Hupikék törpikék), Safranek (Macskafogó 1-2), Csingiling (Kutyák és macskák), Szende (Hófehérke és a hét törpe)

“Gyűlölöm a törpöket, gyűlölöm, gyűlölöm őket!” - hangzott el százezrek nappalijában a mondat a kilencvenes évek elejétől kezdve, és ezt Haumann Péternek köszönhetjük. Ugyanígy a Macskafogó elnyomott beosztottjának, Safraneknek a kötése alól is Haumann szól hozzánk. 

 

download_3.jpgReviczky Gábor - Kapitány (Madagaszkár, Madagaszkár pingvinjei), Moloch (Macskafogó 2), Don Lino (Cápamese), Csáprágó tábornok (Z, a hangya)

Az ultimate maffiózó hang, aki nem véletlenül lett de Niro magyar szinkronja, hiszen kivételes egyezés van hangjaik között. A Cápamesében is az ő általa megformált karaktert szinkronizálja, de ha fent már szóbajött a Macskafogó, itt folytatom is a sort. 

 

download_4.jpgMikó István - Dzsini (Aladdin 1-2), Micimackó (Micimackó),  Kavicsi Béni (Frédi és Béni, avagy a két kőkorszaki szaki), Ray (A hercegnő és a béka), Lusta Dick (Macskafogó 1-2)

Az ő hangja egybeforrt Robin Williamssel és filmjeivel, aki nekem a kedvenc színészem gyerekkorom óta (és az is maradt, még ha itt is hagyott minket több, mint három éve), és Dzsini miatta (miattuk) lett a mindenkori kedvenc mesefigurám. Ugyanolyan színes hangja volt, mint külföldi “párjának”. Micimackó sem szólalhatna meg máshogy, mint Mikó István aranyos orgánumán. Béni pedig ugyancsak a második verzióban kapta meg Mikó hangját, Márkus László nyomdokaiba lépve, ugyanúgy, mint ahogy Für Anikó és Vilma esetében történt.

lippailaszlo.jpgLippai László - Son Goku (Dragon Ball), Quasimodo (A Notre Dame-i toronyőr), Mike Wazovski (Szörny Rt., Szörny Egyetem), Rex (Toy Story)

Az igazat megvallva én maximum két részt láttam a Dragon Ballból ezidáig, ha jól emlékszem, ám mivel tudom, milyen fontos szerepet tölt ez be a generációm nagy részének életében, nem akartam kihagyni a főszereplő szinkronhangját semmiképpen. Aztán utánaolvasva (mert hát én sem magamtól vagyok ilyen tájékozott) örömmel tapasztaltam, mégis csak van "közös pont" az életemben vele, mégpedig Mike Wazovski képében. 

 

A lista persze még számtalan színésszel kiegészíthető, ott van például Helyey László. Mátyás király hangját nem hagyhattam ki a felsorolásból semmiképp, bár “csak” két nagyobb rajzfilmet/sorozatot jegyez (Frollo a Notre Dame-i toronyőrből), legalábbis ennyit találtam tőle. Szomorú, hogy már nincsen köztünk.
Aztán például Király Attila, aki ha nem Tom Hardy vagy Johnny Depp, akkor Pizsiként keresi kisfiát, Némót az ausztrál korallzátonyon, vagy ne felejtsük a Madagaszkár többi karakterét sem, mint például Forgács Gábor - Julien királyt és Liptai Claudia - Gloriát. Kassai Károly volt Jago hangja az Aladdinban, a Kung Fu Panda Majma, és Stan Smith az Amerikai faterből. Selmeczi Rolandot sem hagyom ki hiszen Antonio Banderas magyarhangjaként ő lett Csizmás a Shrek-sagában - és ő is hiányzik a színpadokról és a szinkronstúdiókból egyaránt.

Nektek ki a kedvencetek?

A bejegyzés trackback címe:

https://szinkronjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr312831002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsoltbacsi 2017.10.25. 14:12:30

Nem is értem, hogy az (egyik) legnagyobb klasszikus hogy maradhatott ki:

Szabó Gyula: Frakk, Dr Bubó, Éder mester (Pumukli), Maci Laci,és bár nem rajzfilm, de Columbo

JMC 2017.10.25. 14:12:30

Vass Gábor egyértelműen, nem is nagyon értem hogy maradt ki a listából :)

RCH 2017.10.25. 14:12:31

Csôre Gábor remek volt Drakulaként a Hotel Transylvania sorozatban.
Csankó Zoltán, mint Megaagy, és más filmek, amik most nem ugranak be.
Nagyon kedvelem Rajkai Zoltánt, aki Baymax hangja a Hôs6osban és mostanában több animációs sorozatban is szinkronizál.
És várom még a nagy dobást Schneider Zoltántól, akit egyelôre "csak" sorozatokban hallok, de elôbb-utóbb remélem hogy megtalálja majd egy jelentôs karakter.

FF 2017.10.25. 14:12:32

Azért szerintem némi figyelmet érdemel Zsigmond Tamara, Juhász Zoltán vagy Rosta Sándor is, hogy csak néhányat mondjak a boldogult Animax "házi" szinkronszínészeiből.

paddydori 2017.10.25. 15:00:18

Köszi a kiegészítéseket! Fontos, hogy ez egy személyes lista, és nem teljeskörű, ahogy írtam, ezért is vagyunk kíváncsiak a véleményekre, hogy kinek ki a kedvence stb. Senki sem okkal maradt ki :)

Flankerr 2017.10.26. 06:31:06

Pusztaszeri Kornél mint Pumukli, és Seth MacFarlane legbénább hangját körökkel felülmúlva mint Roger az Amerikai faterből
süti beállítások módosítása