Christopher Nolan szeret az idővel, a térrel, na meg a nézői agyával és gondolkodásával babrálni alkotásaiban, elég csak visszagondolni a Tenetre, a Csillagok közöttre vagy épp az Eredetre. Az angol rendező géniusz mozijai minden alkalommal próbára tesznek minket, pont ezért szeretjük annyira a stílusát. Neve 2000-ben robbant be a köztudatba, mint a Mementó írója és rendezője egy személyben, majd ezt követte a norvég Álmatlanság című thriller 2002-es remake-je. Néhány évvel később tető alá hozta Batman-trilógiájának első részét, a Batman: Kezdődik!-et, melynek főszerepére azt a Christian Bale-t szerezte meg, akinek pályája épp felfelé kezdett ívelni az Amerikai pszichónak köszönhetően. Ez volt kettejük első közös munkája, majd a trilógia legjobbja, A sötét lovag forgatása előtt még “gyorsan” elkészült A tökéletes trükk. Ehhez Bale mellett olyan neveket szerzett meg, mint Hugh Jackman, Michael Caine, Scarlett Johansson, Andy Serkis és a nagy meglepetés David Bowie. A tökéletes trükk amerikai premierjének éppen ma 15 éve, nézzünk hát néhány kulisszatitkot, na és persze a szinkronhangokat! Vigyázat, spoileres cikk!
Az 1800-as évek viktoriánus Londonjába helyezett film két kiváló bűvész, Robert Angier (Jackman) és Alfred Borden (Bale) rivalizálását és viszályát dolgozta fel. A szembenállást Angier feleségének, Juliának a halála szította, aki egy rosszul sikerült mutatvány következtében belefulladt a vízzel teli üvegkalitkába - de vajon megelőzhető lett volna a tragikus kimenetel? Sajnos nem, mert a történelem ezen szakában még nem találták fel a mellkaskompressziós újraélesztés, a CPR-módszer nem volt a köztudatban egészen az 1950-es évekig. Ebben a jelenetben egyébként egy való életbeli bűvész cameoját is kiszúrhatták az élesszeműek, méghozzá Ricky Jayt. Ő volt Milton, az idősebb bűvész Julia mutatványánál.
A film forgatókönyve Christopher Priest azonos című könyve alapján készült el a Nolan-fivérek jóvoltából, és bár az író Sam Mendest (Amerikai szépség, Skyfall, 1917, Spectre) szerette volna a rendezői székben látni, végül nem az övé lett a munka. A testvéreknek öt évébe telt, mire tökéletesnek ítélték és elkezdték a munkálatokat. A forgatás 90%-ában kézikamerát használtak az operatőrök, ez azért különleges, mert amikor kosztümös, történelmi mozikról van szó, a lassú, megfontolt kameramozgás a jellemző - nem így A tökéletes trükkben.
Habár a Nolan az aprólékosságáról is ismert, ezért meglepő lehet a tény, hogy nem igazán ásta bele magát a bűvésztrükkök világába. Ellentétben Hugh Jackmannel, aki Angier szerepére való készülése során el is látogatott David Copperfield egy előadására.
Nem ez volt az első közös bűvészes filmje Scarlett Johanssonnak és Jackmannek, hiszen furcsamód ugyanabban az évben, pár hónappal korábban jelent meg Woody Allen rendezésében a Füles című romantikus mozi kettejük főszereplésével. Persze minőségben meg sem közelíti szülinapos alkotást, sőt, én e cikk írásakor hallottam róla először, de érdekes párhuzam.
Már a legelső képsorok - a földön heverő rengeteg fekete cilinder, a ketrecek, bennük egyforma kanárikkal - előrevetítik a film kimenetelét, illetve Cutter (Caine) bűvésztrükk magyarázata is. A “hiding in plain sight” kifejezés, vagyis az, hogy a válasz mindvégig az orrunk előtt volt, nagyszerűen leírja A tökéletes trükköt - gondoljunk csak Sarah unokaöccsének kérdésére: "De hol van a testvére?". Azon filmek közé tartozik, amely első megtekintéséhez hasonlót soha többé nem tudunk átélni, mert mihelyst lelepleződik a trükk, úgy egy újbóli megnézéskor már teljesen más szemmel követjük a sztorit. Az emlékeket, előre- és visszautalásokat egyszerű vágásokkal jelenítették meg benne, nincs a filmben semmilyen homályosítás, szépia-effekt, vagy bármiféle jelzés arra vonatkozóan, hogy most egy másik idősíkon járunk. Nolan olyan érzékkel használja ezeket a néző megtévesztésére, hogy még akkor sem rakjuk össze a történetet, amikor szinte mindent a szemünk elé tárt.
Bár mára Hollywood legelismertebb rendezői közé tartozik, és a vele való munkáért versengenek a színészek, ez tizenöt évvel ezelőtt még nem teljesen így volt. Épp ezért amikor felkérte David Bowie-t, hogy játssza el Nikola Teslát, ő nemet mondott. Nolan viszont senki mást nem tudott volna elképzelni a szerepben, így könyörgésre fogta, és mint látjuk, sikerrel járt.
A mozi premierje azonos időpontban volt A tégláéval, és bár utóbbi sokkal nagyobbat szakított a pénztáraknál, az első heteket Nolan alkotása vezette bevétel szempontjából. Aztán mindkét filmet letaszította a trónról a novemberben megjelenő Táncoló talpak és az első Craig-féle Bond-film, a Casino Royale.
Hugh Jackman (Robert Angier) - Szabó Sipos Barnabás
Az X-Men franchise-nak köszönhetően az ausztrál színészt leginkább Sinkovits-Vitay Andrással párosítjuk össze, ami a hangokat illeti. Ebben az esetben Rehorovszky Béla szinkronrendező Szabó Sipos Barnabásra osztotta a szerepet, ami egyébként nem kirívó eset, mert utóbbi dolgozott már "együtt" Jackmannel, például 2001-ben A csábítás elméletében.
Christian Bale (Alfred Borden) – Fekete Ernő
A magyar szinkronban számos jól eltalált, az évek során szinte bebetonozódott páros van, akiknél ha színészcsere történik, egyből felkapjuk a fejünket. Ilyen Fekete Ernő és Christian Bale duója is, amit, ha jól olvassuk ki az ISzDB rendszeréből, Báthory Orsolya talált ki a Batman: Kezdődik! szinkronmunkái során. Szerencsére ez a páros azóta is megmaradt, így Bordent se szinkronizálhatta más, csak ő.
Michael Caine (Cutter) – Fülöp Zsigmond
Alain Delon és Michael Caine szinte állandó magyar hangjaként írtak mindig a 2014-ben elhunyt Fülöp Zsigmondról, akit közel ezer filmben hallhattunk. Ugyan Caine-t Ujréti László is sokszor megszólaltatta, Fülöp volt az "igazi" hang. Mr. Végzetként, Alfred Pennyworthként, a Beépített szépség Mellingjeként, az Eredet Miles-aként, és a Csillagok között Brand professzoraként is a Nemzeti Színház örökös tagja szólalt meg.
Scarlett Johansson (Olivia Wenscombe) – Ruttkay Laura
A Bosszúállók-filmek óta Johansson neve és Csondor Kata hangja összeforrt a magyar mozinézők agyában, A tökéletes trükk viszont pár évvel a Marvel univerzumépítésének kezdete előtt forgott - na meg utóbbi itt a film eleji tragédia áldozatát, Juliát (Piper Perabo) magyarította. Az amerikai színésznőt szinkronizálta már egy sereg magyar kolléga, Bánfalvi Eszteren és Solecki Jankán át Haumann Petra és Nemes Takách Kata is, ez esetben Ruttkay Laurára esett a választás.
David Bowie (Nikola Tesla) – Sörös Sándor
Az ikonikus zenész, színész, zeneszerző és rendező a popkultúra meghatározó része, hangját mindenki ismeri, ezért aztán kicsit hálátlan feladat lehet őt szinkronizálni bármelyik filmjében. A Fantasztikus labirintusban annak idején Máté Gábor, majd Szakácsi Sándor is magyarították nekünk, a Mindenki napra törben Haás Vander Péter, itt pedig Sörös Sándor volt a szinkronhangja.
További hangok voltak még: Csondor Kata, Haumann Petra, Kőszegi Ákos, Orosz István, Végh Péter, Szersén Gyula, Pálfai Péter, Áron László.
Gyártásvezetőként Gelencsér Adrienne fogta össze a stábot, a vágó Simkóné Varga Erzsébet volt, a magyar szöveget Tóth Tamásnak köszönhetjük, a hangmérnöki székben Kardos Péter ült.
Borítókép forrása: Northfoto