Nagyon kevés olyan színpadra szánt musical van, aminek jót tett, hogy megfilmesítették. Viszont aminek igen, azok szerintem kivételesen jól is sikerültek, és maradandót alkottak a rendezők és a színészek is egyaránt. A Hair és a Grease kettőse az, ami az én képzeletbeli listámon a megosztott első helyet megkapja, utánuk következik mai cikkünk főszereplője, ami ma ünnepli 15. születésnapját – ez pedig a Chicago.
Az 1926-ban, Dallas Watkins által írt dráma még abban az évben debütált is a Broadwayen, és 172 előadást ért meg. A darabot többen, többször is feldolgozták a későbbiekben, először egy évvel később Cecil B. DeMille rendezett belőle némafilmet, majd Ginger Rogers főszereplésével készült egy Roxie Hart című vígjáték is 1942-ben, harmadszorra pedig újra színpadra vitték a Chicagot, immáron musicalként, 1975-ben. Végül ez utóbbi - amit 936-szor játszottak el - szolgált mai születésnapos filmünk alapjául.
A Chicago annak idején három Golden Globe-ot is bezsebelt a nyolc jelöléséből, így Renée Zellweger és Richard Gere is arany szoborral mehetett haza a Beverly Hilton Hotelből 2003-ban. Ezt követően pedig összesen 12 Oscarra jelölték, ebből 6-ot váltott szobrocskára, mégpedig a legjobb film, legjobb női mellékszereplő (Catherine Zeta-Jones sem szomorkodott), legjobb jelmeztervezés, legjobb vágás, legjobb látványtervezés, és legjobb hangrögzítés kategóriákban. Nincs elég hely felsorolni minden egyes kategóriát és díjat, amit elnyert, azonban ha kíváncsiak vagyunk, itt tanulmányozhatjuk az igen bő listát.
A film alapjául használt drámát a valóság hívta életre, Watkinst két, egymástól független de hasonló témájú újsághír ihlette meg, melyek két fiatal nőről szóltak, akik meggyilkolták férjüket/élettársukat. Így lett központi téma a női börtön és az ott tartózkodók rivaldafénybe kerülése, már-már celebbé válása. Végigkövethetjük tehát a két nő versengését azért, hogy kinek vállalja el a védelmét Billy Flynn sztárügyvéd, hogy ki a hírhedtebb, és hogy a társadalmat melyikük sorsa és ügye érdekli jobban.
Érdekes, hogy hasonlóan sok hollywoodi alkotáshoz, itt is találhatunk benne hazai vonatkozást, hiszen az egyik elítélt lány magyar származású. A neve (Hunyak) nem igazán erre utal, ahogy a karaktert alakító színésznőnek (Ekaterina Chtchelkanova) sincs sok köze hazánkhoz, de a Cell Block Tango című számban elég egyértelműen magyarul szólal meg, még ha töri is a szavakat. Szegény aztán nem tudja bebizonyítani, hogy nem bűnös, mint azt a dalban is vallja.
Lássuk tehát a szereposztást!
Roxie Hart (Renée Zellweger) – Orosz Anna
Zellweger kisasszonyt minden bizonnyal a legtöbben a Bridget Jones naplója című filmből ismerik, én legalábbis ezt mondhatom el magamról. Átböngészve az azóta megjelent filmjeit, nem találtam olyat, ami maradandó lenne. A Chicagoban viszont, ami a két Bridget Jones rész között jelent meg, tényleg jó alakítást láthattunk tőle. Előbbiekben Udvaros Dorottya szinkronizálta a színésznőt, azonban legtöbbször Orosz Annát hallhatjuk, nem volt ez másképp a Chicagonál sem.
Velma Kelly (Catherine Zeta-Jones) – Tóth Enikő
Én elsősorban Julia Roberts arcához kötöm Tóth Enikő hangját (és valószínűleg sokan így lehettek még vele), és Julia bizony eléggé különbözik a latinos küllemű Catherine-től. Mégis valahogy természetesnek hat az, hogy Tóth Enikő művésznőnk szinkronizálja a legtöbb filmben utóbbit, itt sem volt másképpen.
Billy Flynn (Richard Gere) - Csernák János
Bár Csernák János hangja nekem összeforrt Harrison Ford arcával (tudom, ez kissé képzavar), nem feledhetjük el, hogy Richard Gere szinkronhangjai között Csernák a második helyen szerepel, és csak a néhai Szakácsi Sándor előzi meg.
Mama Morton felügyelő (Queen Latifah) – Kocsis Mariann
Ahogyan Király Attilát legtöbbször afroamerikai színészekhez párosítom öntudatlanul is, úgy Kocsis Mariann hangja az, amiről kapásból színesbőrű, vidám (orgánumú) színésznők jutnak eszembe. Azt hiszem, így lehetnek vele a szinkronrendezők is, mert az ISzDB adatlapját olvasgatva megtalálhatjuk munkái között Viola Davis, Whoopi Goldberg, Angela Bassett, Loretta Devine, Gloria Reuben, Oprah Winfrey neveit, és persze a lista legelején Queen Latifah nevét.
Amos Hart (John C. Reilly) – Besenczi Árpád
Szerintem ők ketten még külsőleg is emlékeztetnek egymásra, és ez a páros megint csak, hasonlóan az előzőekhez, jól megválasztott és bejáratott. Besenczit hallhatjuk a New York bandáiban is, csak úgy, mint A galaxis őrzőiben, és még sorolhatnám.
Kitty Baxter (Lucy Liu) – Sági Tímea
Az eddigi stáblistában, ahol leginkább jól bejáratott szinkronpárosításokat találhattunk, kivételt képez a Lucy Liu - Sági Tímea duó. Hiszen a kínai felmenőkkel rendelkező színésznőnek szinte állandó hangja Kökényessy Ági (ahogyan a Jóbarátok Racheljének is, de ne menjünk ebbe bele, mert képes vagyok egy egész hálózatot felvázolni azzal kapcsolatban, hogy ki kinek a kije). Szokatlan választás is volt ez, és azóta sem ismétlődött meg, szerintem nem véletlenül. Ságit leginkább dél-amerikai sorozatokban és szappanoperákban hallhatjuk, Liu pedig "visszakapta" "eredeti" magyarhangját.
Nektek milyen megfilmesített musical kedvenceitek vannak? :)