mindenféle a magyar szinkronról

szinkronjunkie

szinkronjunkie

"Ezt a sorozatot még a halálos ágyunkon sem fogjuk elfelejteni" - 10 éves a Gengszterkorzó

2020. szeptember 18. - Karsa Tímea

boardwalk-empire-season-two-nucky-thompson-steve-buscemi-hbo.jpg

E sorok írója hallott már a sorozatról, de mindig hozzátették az ajánlásnál, hogy ,,nagyon-nagyon jó, de ne nézd, nem neked való”, így annyiban hagytam. Egy majdani cikkemhez felkerestem Végh Péter színművészt, aki ugyancsak említette a Gengszterkorzót – és nem csak azért, mert a főszereplőt szólaltatja meg benne – hanem azért, mert annyira szerette. Ennél a pontnál úgy gondoltam, hogy illene belenéznem a sorozatba, és pillanatok alatt ott ragadtam, mert igenis: nekem való.

A sorozat az 1920-es évek Amerikáját mutatja a szesztilalom idején. Akkoriban jó üzlet volt alkoholcsempészettel foglalkozni: találkozhatunk Nucky Thompsonnal, Jimmy Darmodyval, és még Al Caponéval is. A kezdetekben induló jó viszony hamar bandaháborúkhoz vezet, mert korántsem mindegy, hogy ki a legsikeresebb szeszcsempész. 

Ugyan jócskán vannak nehezen emészthető pillanatok az öt évad alatt (mind etikailag, mind látványt illetően) mégis briliáns, ahogy a sorozat viszi a nézőt, és nem ereszti. A szereplők kiválóak, egytől-egyig mindnek elhisszük, hogy jók, rosszak, bizonytalanok, őrültek. Ugyan nem ismerem, hogy milyen környezetben éltek az emberek az 1920-as években, de ennek ellenére állítom, hogy a díszlet elképesztő, és rendkívüli módon hozzájárul ahhoz, hogy az embert beszippantsa a történet, vagy annak valamely szála: hisz nem feltétlenül azon izgulunk, hogy megnyeri-e a polgármesteri választást az, aki a leginkább befolyásolható, hanem arra vágyunk, hogy tovább lehessünk részesei ennek a miliőnek.

Az bizonyára egyetlen Gengszterkorzó-rajongónak sem újdonság, hogy a szereplők valóban léteztek, s tényleg úgy éltek, ahogy a történetben láthatjuk. Ugyan vannak különbségek, Nuckynak és a testvérének például egyáltalán nem volt gyereke, és nyilván több esemény a képzelet szüleménye, az alapot mégis a kor bűnözői adták, igaz történeteikkel.

A Korzón található boltok többsége valójában létezett. A három és fél hónapon keresztül készülő díszletben található a Babette’s, amely az 1920-as évek valóságos szórakozóhelye volt. A készítők annyira figyeltek a korhűségre, hogy a belsejét is a régi fényképek felhasználásával tervezték meg. 

 Így épült a Korzó (angol nyelven)

A részletekre annyira odafigyeltek, hogy az írók még a pilot epizódot rendező nagynevű Martin Scorsese-hez is odamentek, és újravetettek vele egy-egy jelenetet. Történt ugyanis, hogy a jelenetben a Jimmy Darmodyt alakító Michael Pitt kalappal a fején jelent meg egy nőkkel teli szobában. Scorsese nem ismervén a kor illemtanát ezt hagyta, ám az írók szigorúan újra felvetették vele a jelenetet, hiszen akkoriban nem fordulhatott elő, hogy egy férfi nők társaságában kalapban legyen.

Ezek alapján nem nehéz elhinni, hogy kifejezetten sokba került a sorozat gyártása. A legelső rész elkészítése – beleértve a díszleteket – 18 millió dollárba került, a többi ,,csupán” 5 millió dollárt vitt epizódonként.

A magyar hangok

Az öt év alatt több, mint 1200 színész fordult meg a sorozatban, úgyhogy Aprics László szinkronrendezőnek korántsem volt könnyű dolga: olyan színészeket kellett találnia akár pármondatos szerepekre is, akik még nem szólaltak meg a szériában. Mivel a történet több szálon fut, így azt is nehéz lenne kijelenteni, hogy ki, illetve kik a főszereplők, így most négy színészt, és magyar párjukat mutatom be a sorozatból.

Enoch (Nucky) Thompson – Steve Buscemi – Végh Péter

nucky_veghpeter.jpgNucky Thompson – ahogy fentebb említettük – létező ember volt, gomblyukában mindig friss virággal. A filmen megjelenő Nucky is rendelkezik ezzel, s magánéletébe is bepillantást nyerhettünk. A karaktert megformáló Steve Buscemi igazán kalandos életutat tudhat maga mögött, melyekből egytől-egyig meríthetett a szerephez. A ’80-as években a színész éveken át tűzoltóként dolgozott, és már filmekben is látható volt, amikor a szeptember 11-i terrortámadáskor önként segített bajtársainak a mentésben. Egyszer egy verekedés során majdnem meghalt, amikor is késsel ejtettek sebet a nyakán és az arcán. Ez utóbbit minden forgatás előtt alaposan lesminkelik, hogy ne legyen látványos. A sorozatban nyújtott alakításáért számos díjat vehetett át a színész. 2011-ben és rá egy évre is megkapta a Screen Actors Guild-díjat a legjobb színész kategóriában, illetve 2011-ben megkapta a legjobb férfi főszereplőnek járó Golden Globe-díjat is.

Nucky Thompson magyar hangja Végh Péter, aki kiválóan tolmácsolja nekünk az érzelmeit rejtegető, olykor melegszívű bűnözőt. A magyar művész arról mesélt nekünk, milyen hatással volt rá a sorozat úgy, mint színészre, és nézőre.

Szinkronjunkie: Többektől hallottam – s most már én is alátámaszthatom - hogy a Gengszterkorzó a világ legjobb sorozata.

Végh Péter: Ez így van, én is ezt gondolom. Minden ízében, minden pillanatában olyan mérhetetlenül professzionálisan csinálták meg a sorozatot, hogy még a legkötekedőbb ember is nehezen találna benne kivetnivalót. A színészválasztástól kezdve a látványon, a fényképezésen, a kosztümön át olyan hihetetlenül pozitív hatással volt rám, és szinte mindenkire, aki szinkronizálta, hogy még a halálos ágyunkon sem fogjuk elfelejteni. Rendkívül hálás vagyok Aprics Lászlónak, amiért ezt a kiváló színészt, Steve Buscemit én szólaltathattam meg magyarul.

SzJ: Nucky karaktere is kedves volt Önnek?

VP: Arról, hogy a történet mennyire megrázó, sokatmondó és felemelő órákig lehetne beszélni. Vannak, akik nem szeretik a durvaságot és az agressziót, ami ebben a filmben van, de olyan remek színészek játszanak benne, hogy sosem felejtem el, hogy mennyit kaptam ettől a figurától. Néztem, hogy a színészek hogyan oldják meg a helyzeteket szakmailag, hiszen lenyűgöző színészi alakítások voltak benne. Az egyik epizódban volt egy olyan pillanat, amikor borotválkozás közben a borbély a pengével elvágta valakinek a torkát, és mondtam Aprics Lacinak, hogy adjon öt perc szünetet, mert rosszul vagyok. Előfordult olyan is, hogy sűrűn kapkodtam a levegőt, és ki kellett mennem egy pillanatra, mert olyan hatással volt rám, hogy nem tudtam rögtön folytatni. Mindezekkel együtt úgy gondolom, hogy műfaján belül ez egy remek sorozat.

SzJ: Nucky figurája rendkívül nehezen ,,nyílik ki”, nem igazán mutat érzelmeket. Hogyan fejtette meg a szereplőt? Milyen módon vitt bele szükséges érzelmeket úgy, hogy a színész arcán ritkán látható, hogy mit érez, mit gondol?

VP: Ösztönből csinálom. A munka mechanizmusának csak egy részében van tudatosság, egy másik részében nincs. Egyszerűen szólva: ha tudnánk, hogyan kell csinálni, be kellene zárni minden színházat. Látom a színész arcát, és annak megfelelően adom hozzá a hangomat. Az eredményt nagyban meghatározza az is, hogy ez egy közös munka a rendezővel, mert ő külső szem, a külső fül. Ő adja a visszajelzést, hogy amit csinálsz jó-e, hogy a hangod lefedi-e a figurát, vagy sem.

Nucky Thompson beszéde a sorozat első epizódjából

SzJ: Az amerikai sorozatokkal előfordul, hogy nem hagyják időben abba. Ön szerint a Gengszterkorzó is beleesett ebbe a hibába?

VG: Szerintem tudták, hogy ebben mennyi van, és időben abbahagyták. Ha valaki nem szerette, bizonyára azt mondta, hogy most már elég volt ebből a borzalomból, de szerintem az amerikaiak nagyon jól belőtték a mértéket, és pont akkor fejezték be, amikor be kellett fejezni.

SzJ: Mennyi időt vett el a sorozat szinkronja?

VP: Most már egyedül dolgozunk a mikrofon előtt, volt, hogy reggel 8-ra odamentem, és délután 3-4-ig dolgoztunk. Ez idő alatt nagyjából 2-3 epizódot tudtunk felvenni. Volt egy futószalag feelingje az egésznek, de a megrendelő határozza meg, hogy mennyi idő alatt kell leszinkronizálni, mi pedig próbáltuk tartani az időt.

SzJ: Hogyan tudta összeegyeztetni a szinkronmunkát a tatabányai színházzal?

VP: Mivel nem Tatabányán lakom, úgy szerveztük a munkát, hogy olyan napokat választottunk, amikor nem kellett mennem próbálni. A színházzal leegyeztettem, hogy melyik napom lesz teljesen szabad, és ilyenkor végig a szinkronban voltam, és a Gengszterkorzót csináltam nagy élvezettel.

gengszterkorzo_szinkron.jpg

Orosz Ákos, Aprics László, Végh Péter

Jimmy Darmody – Michael Pitt –Orosz Ákos

jimmy_orosz_akos.jpgMichael Pitt már 16 éves korától játszott sorozatokban és filmekben, így láthattuk a Dawson és a haverok és a Különleges ügyosztály pár epizódjában is. A modellként és zenészként is tevékenykedő színész egy 2012-es interjúban azt mesélte, hogy csupán két napjuk volt megtanulni egy-egy epizód szövegét. Elmondása szerint folyamatosan az írókat zaklatta, ugyanis érzése szerint a karaktert úgy volt képes jól megformálni, ha ismeri Jimmy múltját és jövőjét is. Magyar hangja Orosz Ákos, aki amerikai kollégájához hasonlóan zenészként is tevékenykedik az Aszittem nevű zenekar frontembereként. A magyar színész nagyon jól idomul a helyét kereső Jimmyhez, és szépen végigviszi a karakter változásait, és éli meg drámai pillanatait. A magyar színész előtt felfelé ívelő szinkron karrier állhat, ugyanis legutóbbi munkája a Tenet című film főszerepe volt. 

Margaret Schroeder – Kelly Macdonald – Pálmai Anna

margaret_palmai_anna.jpgA brit színésznőnek a Trainspotting mellett a Gengszterkorzó volt a legnagyobb dobása; előtte leginkább mellékszereplőként láthattuk például a Harry Potter és a halál ereklyéiben, vagy a Nem vénnek való vidékben. A színésznő a sorozat forgatása alatt nagyon élvezte a korhű ruhák viseletét, és mivel érdekli a történelem, rengeteget olvasott az amerikai szesztilalmi időszakról. Kelly Macdonald magyar hangja Pálmai Anna, aki egy 2016-os Origónak adott interjúban elmondta, hogy szinkron tekintetében a legtöbbet a Gengszterkorzót is rendező Aprics Lászlótól tanulta. A színésznő a sorozatot egyik kedvenc munkái közt említi, ahol a szerény, nehéz sorsú Margaretet szólaltatja meg. Anna hangja eleinte szokatlanul hathat, mert mélysége egyfajta magabiztosságot ad Margaretnek, ám idővel, ahogy a szereplő tényleg egyre bátrabb lesz, Anna hangja is jobban hozzásimul a karakteréhez.

Nelson Van Alden – Michael Shannon – Haás Vander Péter

van_alden_hvp.jpgMichael Shannon karakteres arca jó szolgálatot tett Van Alden szerepének. A színész biztos volt benne, hogy egy gengsztert kell alakítania, így ő volt a legjobban meglepődve, amikor közölték vele: a törvény vas öklét kell eljátszania. A színész elmondása szerint nagyon élvezte a forgatást, és mivel minden epizódban csak egy-egy jelenet jut a szereplőknek, így a forgatási hónapok alatt bőven volt ideje a családjával lenni, illetve más munkákat elvállalni. Jó emlékek ide, vagy oda, a színész sosem nézte vissza magát a képkockákon; a produkció DVD-n küldte el neki a sorozatot, ám ő továbbadta, és elmondása szerint a DVD jó ajándéknak bizonyult. Haás Vander Péter mély hangja elképesztően jól passzolt Michael Shannon játékához. Az öt éve elhunyt magyar színész kiválóan ráérzett arra, hogy a karaktert hogyan tartsa hozzánk közel, és mégis távol. Nem lehetett egyszerű dolga, hiszen Nelson ügynök még inkább elrejti az érzelmeit, mint Nucky; arcáról ténylegesen semmit nem lehet leolvasni, csupán tekintete segít elképzelni, hogy mit érezhet. Épp ezt teszi Van Alden ügynök karakterét annyira titokzatossá, s ehhez a titokzatossághoz Haás Vander Péter kiváló munkája is hozzájárult.

A már említett, elképesztően hosszú névlista ismertetésétől ezúttal eltekintünk – legalábbis írásban, de az alábbi videó egy vége főcímet mutat be. Hallgassátok meg, mennyi-mennyi színész vett részt a sorozat magyar szinkronjának létrejöttében!

 

Ti néztétek a sorozatot? Mit gondoltok róla?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szinkronjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr7716204268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.09.18. 22:38:58

Néztem, imádtam. Azóta is várom hogy jöjjön valami hasonló. Michael Shannon (Nelson Van Alden) egy kiváló karakterszínész, mindig örülök ha meglátom hogy valamiben szerepel.
Ne felejtsük el a sorozat másik aduászát, a sérült arcú veterán mesterlövészt alakító Jack Hustont se, az ő karaktere szenzációs volt.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.09.19. 07:06:23

A szinkron sokat hozzátett, a zseniális magyar szinészek élettel teli hangja és játéka új dimenzióba helyezte a sorozatot.

kmera 2020.09.19. 09:02:23

Nem láttam még ezt a sorozatot, majd belenézek, de Végh Péter nekem mindig - úgy értem, MINDIG - klifbárnsz lesz, egyszerűen meghallom a hangját, és megjelenik a Tintás fia előttem :-D

MAXVAL birсaman közíró (cenzúrázott) · http://bircahang.org 2020.09.19. 18:50:51

Micsoda felesleges erőlködés. Jó felirat kellett volna, s kész.

kiskutyauto 2020.09.20. 19:54:28

Nagy már megint egy maffia sorozat... Miközben mindenki álszent módon hörög, hogy fújj a gengszterek, így meg úgy a gengszterek, közben meg az emberek többsége csorgó nyállal nézi a gengszterfilmeket, ill szinte minden film bűnözésről szól... nem fura?
De miért is van ez? Szerintem, mert a kvázi fejlett társadalmak mind valójában rabszolga társadalmak. A rabszolgák pedig, ahogy annok Spartakus, vagy éppen Dózsa Gyórgy esetében, egy romantikus hőst, egy vezért választanak, egy gátlástalan gyilkos harcost, aki háborút indít az elnyomóik ellen és győz... De említhetném Robin Hood-ot, vagy éppn a legendás magyar betyárokat. Azért él a tömegemberben romantika irányukban, mert amit ők, mi nem merünk megtenni, inkább éljük szolga életünket, azt őket vakmerőn megteszik és vagy vesztenek, vagy győznek; mindegy is, lényeg a tett, a bátorság, hogy "inkább halál, mint szolgaság" (ahogy Koppány mondá ugyebár - legalábbis az István a Királyban)... Lopni rabolni, főleg nagyüzemi és nem piti módon, hogy a bandita meggazdagszik belőle, csak gazdagoktól lehet, és a gazdagok többsége méltatlan a vagyonára, erkölcstelenül jutott hozzá, vagy konkrétan bűnözéssel ő maga is... Akkor sem jogos a vagyon, ha örökölt, de valamelyik felmenő bármilyen bűncselekménnyel szerezte, ide tartozik a háborús bűn is, a hódítás is... stb stb... levezethetjük ezt oda, hogy lényegében nincs morálisan tiszta vagyon, ill gazdagság... Tolvajtól lopni pedig morálisan nem bűn. Ezt érzi szíve mélyén a kisember, de gyáva vagy túl bölcs, hogy megtegye, inkább nélkülöz és álmodozik. A gengszterfilmek ill bűnügyi filmek, valamelyest levezeti ezeket a feszültségeket, kiélhetik sokan az ilyen vágyakat, kielégül kicsit a lélek és másnap kissé békésebben hajtja ismét a rabigába a fejét az illető...
Ha mindez nem így lenne, úgy gondolom, nem lenne ilyen elképesztő sikere a bűnnek, bűnözésnek, mint kvázi művészeti témának... hanem az első néhány gengszerfilm és bűnügyi film már bukás lett volna, és elfeletettük volna a műfajt.
Kiváló szonda ez egy civlizáció ill táradalom morális állapotára. Ha már nem lesznek ennyire népszerűek a bűnügyi filmek, az megmutatja, hogy igazságosabb lett a társadalom...
Nagyon messze vagyunk ettől, szemmel láthatóan. Akik nyertek az élet lutriján (és most hagyjuk hogyan jutottak a vagyonhoz) fütyülnek a sok szenvedőre, meg lehet tőlük dögleni az út szélén egész nyugodtan...
süti beállítások módosítása