mindenféle a magyar szinkronról

szinkronjunkie

szinkronjunkie

Helyey Lászlóra (1948 - 2014) emlékezünk

2014. február 07. - merlinicus

2014. január 03., péntek egy sötét nap volt a Magyar Szinkron számára. Ezen a napon elveszítettünk egy korszakos tehetséget, egy színészt, akinek hangját talán a legtöbben ismerték ebben az országban. Helyey László elhunyt.

1528641_495065003946613_1764225912_n.jpgMár napokkal, sőt hetekkel korábban rossz érzéseim voltak vele kapcsolatban - több okból is. Egyrészt azt tapasztaltam, hogy, aki úgy kerül kórházba, hogy arról az index.hu ír, az rossz előjel. Másrészt az újév első napjai hagyományosan hoznak rossz híreket a szakma és a közönség számára.

Helyey Lászlóval először - hogy máshogy :) - egy szinkron kapcsán "találkoztam". Talán öt éves lehettem, mikor itthon is vetítették a Kommandó című rajzfilmet, ami a G. I. Joe c. sorozat egész estés változata volt. Akkor persze még ezt nem tudtam ennyire értékelni, de maga a munka egy igazi gyöngyszem: Felföldi László, Kránitz Lajos, Újréti László és Helyey László adták a hangjukat fejenként vagy 6-8 szereplőnek. Ez ne tévesszen meg senki, nem tömegezés volt, inkább az eredeti hű másolása, ahol szintén 4-5 voice actor adta a szereplők hangjait.

A másik nagyon korai emlékem szintén az M1-hez kötődik. Talán valaki tudja majd pontosan, úgy emlékszem, hogy "Bolygónk, a Föld" volt a szombat vagy vasárnap délelőtti dokumentumfilm-sorozat címe, amely számomra teljesen Helyey Lászlóról szólt. Beszélhetett volna ő akár a perui selyemmalacok körömvágási módszereiről is, valószínűleg az sem lett volna kevésbé izgalmas - vele, miatta. Az már csak hab volt a tortán, hogy maga a sorozat kifejezetten izgalmas, érdekes módon tálalta a Föld keletkezését és bolygó működésének részleteit.  

Aztán - ahogyan szerintem mindenki ebben az országban - én is megismerkedtem Mátyás király rajzos történeteivel. Helyey számára országos ismertséget és elismertséget, a nézőknek pedig számtalan derűs pillanatot hozott. Azért is fontos ez a mű, hiszen itt fejlesztette ki azt a fajta hangkészletet, ami miatt máig mindenki szereti és ismeri. Művészetét azért tartom igazán kiemelkedőnek, mert azon kevés színészek egyike, akik hangjának akkor is karaktere van, ha csupán egy egyszerű mondatról beszélünk. Erre talán a legegyszerűbb példa a MaRecord Stúdió weboldala, ahol számtalan profi és amatőr hangot hallgathatunk meg, amint ugyan azt a pár mondatot mondják el. Zongorázni lehet a különbséget. A narrációban, mesélésben, a Mesélő alakításában - szerintem bátran állíthatjuk - ő volt a legnagyobb.

Az első, mai szemmel is izgalmas szerepe szerintem a Kelly hőseiben találta meg. Rehorovszky Béla egy egészen fantasztikus csapatot verbuvált a filmhez. Kovács István, Inke László, Bodrogi Gyula, Hegedűs D. Géza, Helyey László, és, ahol még kisebb szerepekben is olyan nevek tűntek fel, mint Hollósi Frigyes, Szerednyey Béla, Kézdy György és még sorolhatnám. Donald Sutherland ezek után szinte minden esetben Helyey László mély hangján szólalt meg magyarul. Sutherland eredeti hangja fénytelen, kissé monoton fahang. Ha valaki, akkor ő iskolapéldája annak, hogy micsoda minőségi ugrást jelent az, ha valakit egy kiváló hangú színész szinkronizál.

Gerard Depardieu-vel - saját elmondása szerint - először Fodor Tamás szinkronrendező (ma főként Anthony Hopkins és Ian Holm hangjaként ismerhetjük) kapcsolta össze, ami a magyar szinkrontörténelem egyik legjobb döntésének bizonyult. Depardieu-t itthon mindenki dörmögős, mély és humoros hangjáról ismerte, miközben - valljuk be őszintén - filmjei feleannyira sem szórakoztatóak eredeti nyelven. A francia színésszel legalább 55 filmben "dolgoztak együtt". A legemlékezetesebbek: Cyrano de Bergerac; Zöld kártya; Apám, a hős; Zűrangyalok; Vatel; Vidocq; Volpone; Pofa be!; 36. Külön érdemes kiemelni az Asterix filmeket (azokon belül is a Kleopátra küldetés című 2. részt, amely zseniális szövegével hatalmas sikert aratott itthon), illetve a Vasálarcos című filmet. Ez utóbbit nemcsak eredeti szereposztása (Gérard Depardieu, Jeremy Irons, Leonardo DiCaprio, Gabriel Byrne, John Malkovich), hanem kiváló szinkronhangjai (Helyey László, Szakácsi Sándor, Hevér Gábor, Csernák János, Rubold Ödön) tették igazán különlegessé. 

A szinkronrendezők gyakran gondoltak rá Zeuszként is, hiszen - szinte színésztől függetlenül - jónéhány alkalommal alakította az ógörög főistent: legutóbb a Titánok haragja című filmben. 

Surda karakterét már sokan megemlítették, viszont azt nem, hogy ennek kapcsán később - vélhetőleg a színészek hasonlósága miatt - más szerepeket is kapott, például a Báránysültek hallgatnak című filmben.

A fentieken kívül számolatlan akciófilmet (Die Hard 1. és 3., a részben Budapesten forgatott Schwarzenegger film - a Vörös Zsaru, Hegylakó 4., Final Fantasy - A harc szelleme) gazdagított hangjával. Az egyik legemlékezetesebb szerepe az X-men filmekben alakított Magneto (Ian McKellen). Bár én nem vagyok nagy híve annak, amikor alapvetően vidám hangú emberek gonosz szerepeket kapnak a szinkronrendezőktől, de Helyey László gonosznak is kiváló volt. Magneto szerepében 4 alkalommal a filmvásznon, illetve egy előzetesben is csodát tett. Sajnos a 2014 májusában mozikba kerülő, új X-men filmben (Az eljövendő múlt napjaiban) már nem hallhatjuk. 

Ha már szóba kerültek a képregényfilmek, akkor egy másik Marvel is eszembe jut: a Pókember trilógia. Három filmben is szerepel a főhős munkaadójaként, a szigorú, de igazságtalan főszerkesztőként. Zseniális alapanyagból zseniális szinkron készült. 

Vígjátékok, akciófilmek, drámák egyaránt szerepeltek azon filmek hosszú listájában, amelyek hangjával gazdagabb élménnyé váltak a nézők számára. Nélküle fele ilyen jó sem lett volna a Keresztapa trilógia, az Űrcowboyok, az Amélie csodálatos élete, az Ocean's trilógia, a Millió dolláros bébi, és még rengeteg más film. Utolsó szinkronmunkái a Komornyik, illetve a Last Vegas voltak. 

Páratlan versmondó volt, melyet mi sem bizonyít jobban, mint egy Petőfi vers.

 

Rajzolva, prózában, hangban, színpadon, élőben - minden formában ő maga volt Mátyás király.

Több alkalommal is találkoztunk személyesen. Először a Klauzál Gábor Társaság által rendezett találkozón, ahol egy rövid felolvasást tartott Klauzál Gábor parlamenti felszólalásaiból. Az ő hangján még ez is izgalmas tudott lenni! 

Második alkalommal egy újszínházas darab, a Vendégség után találkoztunk. A rövid beszélgetés alatt közvetlennek és kedvesnek ismertem meg. Most mindenki meg fog döbbenni: szinkronokról beszélgettünk. Depardieu-t nem tartotta kimondottan jó színésznek, de elmondta, mindig örül, ha "együtt dolgoznak". Megemlítettem a vele kapcsolatos első szinkronélményemet is: a G.I. Joe rajzfilmet, ezen jót derültünk.

A harmadik találkozás az Országjáró Mátyás király c. darab ősbemutatóján esett meg, Nagyvázsonyban. Jó volt látni őt egy vidám, pozitív kicsengésű darabban is! A műsor után a katonás rendbe felállt gyereksereg alkotta védőgyűrűn kellett áttörnöm magam, hiszen mindenki Mátyás király bácsival szeretett volna fényképezkedni. Én is.

Kollégái szeretettel emlékeznek rá. 

"A Művész Úrral a szinkronban váltottuk egymást egy olasz nyomozós sorozatban.Nagyon kedves, udvarias, megnyugtató személyisége volt. Nagyon kedveltem őt és a hangját is." Törtei Tünde

"Amikor utoljára találkoztam Vele - valamikor októberben - nagyon megörültem, mert kiegyensúlyozottnak és boldognak tűnt, amit előtte ritkán láttam rajta. Annyira furcsa nélküle...." Németh Borbála

"Nem dolgoztam Lacival, szinte csak egyszer...így nem ismertem Őt közelről, bár mindig nagyon tiszteltem és rajongtam a művészetét. Borzasztó,hogy már nincs köztünk..." Agócs Judit

1553398_618288688206150_1218534699_o.jpg"LACUS! Én, MÁTYÁS KIRÁLY, aki 1978-80 között "PÁZMÁN LOVAG" köntösében jártam az ORSZÁGOT (Népszínház), most, hogy "ELVONULTÁL", barátsággal, szeretettel és megbecsüléssel EMLÉKEZEM RÁD! ORSZÁGOD fennáll, szinte "RÉGI DICSŐSÉGÉBEN!", NINCS "ODA AZ IGAZSÁG!" Úgy vélem, ha néha szabad (-elvtelenebb!) a (i-)gazság... PORTYÁZUNK "KINCSES" szülő városodtól Bécsig, sőt Brüsszelig! Álljuk a harcot, nemcsak szemtől-szembe! MÁTYÁS (Helyey) királyságod, híred-neve, fényesen fenn ragyog, a MÁTYÁS (Dörner) királyság ékesen virul! Arra kérlek - ha lehet - I.MÁTYÁS KIRÁLYUNKKAL mostanában NE hívjátok össze a "KIRÁLYI TANÁCSOT", HADD GYÖNYÖRKÖDHESSÜNK MÉG (vaj' meddig???) az ELJÖVENDŐBEN...!"  Botár Endre

"Sokat dolgoztunk együtt, és őszintén nagyra becsültem - sőt, szerintem a legnagyobbak egyike volt." Nikodém Zsigmond

1552279_10201530126080691_1089457617_o.jpg"Szerettem vele dolgozni. Érzékeny embernek ismertem meg, akinek indulatai nagy amplitúdóval hullámoztak. Hol nagy hangon nyilvánította ki tetszését, hol csöndes-könnyes meghatottsággal. Szerette a humort, a vidámságot, mindig huncutul csillant a szeme." Láng Balázs

"Helyey Lászlóval sajnos nagyon ritkán futottam össze. Tiszteltem és becsültem őt." Forgács Gábor

"Nagyon szerettem, rengeteget játszottam Vele a Budapesti Kamaraszínházban és a Karinthy Színházban is, illetve nagyon sokat szinkronizáltunk együtt. A lányának az én ismerősömön keresztül vette meg élte első bogárhátú VW-jét, mert akkor nekem is az volt. Borzasztó, hogy elhunyt, pótolhatatlan!!!" Kassai Károly

"Az ember életében vannak meghatározó személyiségek, példaképek....Helyey Laci kétségkívül ilyen színész volt számomra. A "Tanár úr, kérem" című darabot, több mint százszor játszottuk és így legalább százszor kellett végighallgatnom a "Jó tanuló felel" monológját, hiszen ezután kellett bemennem a színpadra. A takarásban mindig elvarázsolt a játéka és megunhatatlan volt, ahogy "Steimann a grófnő" megelevenedett.Volt olyan tájelőadás, ahová az én kocsimmal mentünk és valami oknál fogva, ha nem ő vezetett, akkor mindig a hátsó ülésre ült...ez azért volt vicces, mert az én picike autómban egy magas ember szinte beverte a térdét a tetőbe....de ő csak ült és nem szólt egy szót sem, hogy mennyire kényelmetlen. Sokáig magázódtunk, majd, amikor néhány évad elteltével felajánlotta, hogy tegeződjünk, arra nagyon büszke voltam! A szinkron stúdiókban is volt szerencsém vele együtt dolgozni többször: technikáját, orgánumát csak "irigyelni" lehetett. Hirtelen a Monte Cristo grófja ugrik be, ahol Gérard Depardieu szólalt meg az ő hangján... Hiányozni fog.... Nyugodjon békében! Seszták Szabolcs

Búcsúztatására 2014. február 06-án került sor a Fiumei úti sírkert ravatalozójában. A család, barátok és a kollégák a színházakból, a színpadokról, a főiskoláról, illetve "szinkronból" emlékekkel, versekkel, énekkel búcsúztatták a nagyszerű Művészt. 

Nyugodjék békében!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szinkronjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr365754835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása