Sorozatgyilkosos thrillerből 1995 előtt és után is készült jó pár, ám még ennyi évtized távlatából visszanézve a Hetedik még mindig magasan kiemelkedik a műfaj többi alkotása közül. Megrázó képsoraival, hangulatával, a jól megválasztott színészgárdával, és persze a drámai befejezéssel David Fincher és csapata egy igazi kultuszfilmet hozott létre. Ugyan érthetetlen módon a film csak egy Oscar-jelölést szedett össze (Legjobb hangvágás), más díjátadókon bőkezűen bántak vele. Szerencsére a közönséget nem az elismerések száma győzte meg, és a Hetedik ma is ott van a legjobbak között, például az IMDB Top 250-es listáján a huszadik helyen.
Fincher karrierje kezdetén Proganda nevű stúdiójával rendezett videóklipeket olyan világsztároknak, mint Madonna, George Michael, az Aerosmith vagy a Rolling Stones. Ezekben már fellelhető volt munkáinak jellegzetes színvilága, stílusa, például a belső terek gyakori használata. Első filmje az 1992-es A végső megoldás: Halál vagyis az Alien sorozat harmadik része volt, mely nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, Fincher pedig egy időre visszatért a kliprendezéshez.
1995-ben azonban a Hetedik forgatókönyvét kézhez kapva lehetősége nyílt még jobban kibontakoztatni stílusát, mely már a főcím videóklipszerűségében is megmutatkozott, és amelyet azóta rengetegen másoltak, utánoztak, lásd például a Homeland sorozat bevezetőjét. A mozinak köszönhetően persze nemcsak ezt, hanem a nevét is megismerte az egész világ, és újabb filmek rendezésébe foghatott, a mi nagy örömünkre.
Ha még nem láttad a Hetediket – bár kétlem, hogy sokan lennétek így ezzel – akkor vigyázat, spoilerek következnek!
A nyugdíjazása előtt álló, kiégett Somerset nyomozó és utódja, a fiatal, nemrég az esős nagyvárosba költözött Mills kénytelen együtt dolgozni, amikor egy sorozatgyilkos nyomára bukkannak. Úgy sejtik, hogy a gyilkos hét napon keresztül minden egyes áldozatát egy-egy főbűn elkövetése miatt végzi ki, és mindannyiuk halálának módjával azt a bűnt jelképezi. Így a falánk embert addig – 12 órán keresztül – eteti, amíg az bele nem hal, az ügyvédet, aki fösvény volt, arra kényszeríti, hogy a saját húsából vágjon ki egy darabot, és így tovább. Ahogyan helyszínről helyszínre járnak, a két nyomozóéval együtt forog a mi gyomrunk is a gyilkosságok nyomai és az áldozatok maradványai láttán. A Morgan Freeman és Brad Pitt által játszott karakterek szöges ellentétei egymásnak. Előbbi művelt, olvasott, az első két bűntény nyomaiból rájön, hogy még öt másik várható, és a könyvtárban keres válaszokat az ügy megoldásához, utóbbi az érzelmeire hallgat, és sokáig "dilinyósnak" tartja a gyilkost. "A hangok kényszerítettek, a kutyám akarta, Jodie Foster miatt tettem" - csúfolja.
Azonban ahogy már sok filmben láthattuk ezt a klisét, várható módon idővel valamiféle barátság, vagy legalábbis szövetség alakul ki a tapasztalt Somerset és a faragatlan Mills között.
Morgan Freemant Helyey László ebben a filmben szinkronizálta először, utána még tizenegyszer dolgoztak "együtt", és milyen jól! A megfontolt és nyugodt Somersethez nagyon jól illett a hangja, és egyik kedvenc pillanatom tőle, amikor vacsora közben jóízűen nevet.
Brad Pittet akkori "szokásos" párja, Selmeczi Roland szólaltatta meg magyarul, és nem kellett csalódnunk, játéka megint harmóniában volt a Pitt által alakított karakterrel.
A fiatal nyomozó feleségét, Tracyt Gwyneth Paltrow alakítja, aki nagyban hozzájárult a két férfi kapcsolatának jobbra fordulásához. Paltrow a magyar változatban a ritkán hallható Udvarias Anna hangját kapta.
A gyilkost, aki csak a film utolsó fél órájában kap arcot, Kevin Spacey játszotta el mesterien. A rejtély megőrzése miatt a színész nem volt feltüntetve az előzetes stáblistában. Fincher úgy gondolta, ha Spacey neve szerepel már a film elején, a John Doe névre hallgató karakter lelepleződése kevésbé lett volna katartikus, hiszen a nézők várták volna, hogy megjelenjen a színész. Utóbb kiderült, hogy Spacey is örült ennek, hiszen így egyáltalán nem kellett nyilatkozna a sajtónak a film elkészülte előtt. Hűvös, hátborzongatóan nyugodt magyar hangját Blaskó Pétertől kapta.
A John Doe maga is beszédes név, mint tudjuk, az amerikai kultúrában egy név nélküli, átlagos emberre hivatkoznak így, illetve az azonosítatlan elhunytakat is így szokás nevezni. Nőknél ez a név a Jane Doe. Magyarul Gipsz Jakabnak, Jóska Pistának szoktuk hívni (mármint a név nélküli embert), és rettentően örülök, hogy senkinek sem jutott eszébe ezeket használni a magyar változatban.
A premier óta eltelt 25 év alatt rengeteg cikk, kibeszélő videó, értekezés született már a filmről, a rajongók darabjaira szedték és teóriákat gyártottak róla. Ezek közül a „fun factek” közül válogattunk most néhány, számunkra is meglepőt.
- Andrew Kevin Walker forgatókönyvírónak köszönhetjük a film történetét, akinek a nevét három nyomozó is viseli a rendező másik filmjében, a Harcosok klubjában, mintegy előtte való tisztelgésként.
- Több, olyan szögből készült felvétel is van a filmben Tracyről, mely előrevetítette későbbi sorsát.
- Hetvennégy alkalommal hangzott el a "fuck" szó, legtöbbször Pittől.
- John Doe tetteinek csak a következményeit látjuk a filmben, konkrét vérontást és erőszakot sosem – kivéve persze a legutolsó jelenetet, amikor Mills végez vele.
- A hetes szám, mint jelkép, nem csak a címben, illetve a napok, az elkövetett gyilkosságok és a bűnök számában jelenik meg. A nyitójelenetben látható épületek házszámai mind hetessel kezdődnek, és pontosan hét másodperccel Doe halála előtt Tracy arcáról láthatunk egy pillanatnyi vágóképet.
- A Psychohoz hasonlóan a nézők a moziból kijövet megesküdtek volna rá, hogy olyat is láttak, ami valójában nem is volt ott a vásznon, történetesen a doboz tartalmát. A rendezők persze szándékosan játszottak a képzeletünkkel, de ha újranézzük a Hetediket, bebizonyosodik, hogy tényleg csak a dobozt mutatja a kamera – Tracy levágott fejét nem.
- A befejezést tekintve készült egy happy endes verzió is, mivel a New Line Cinema túl sötétnek tartotta a végül mozikba került változatot. Ebben Somerset időben rájött volna Doe tervére és megakadályozta volna Mills feleségének megölését, egy másik változatban pedig Tracy ugyan meghal, de nem a férje, hanem az idős nyomozó lövi le Doet, hogy a gyilkos terve ne valósulhasson meg egy az egyben. Szerencsére azonban Fincher és Pitt is ragaszkodtak az eredeti elképzeléshez, így aztán mi megkaptuk a szomorú befejezést.
A film Magyarországra egy évvel később, 1996 novemberében jutott el, a magyar szinkron a Synchronsystems stúdiójában készült. A főcímet, mint sok más alkalommal, itt is Szalóczy Páltól hallottuk. A stábban olyan nagy nevek szerepelnek még, mint Varga Tamás, Gruber Hugó, Végh Ferenc, Imre István, Barabás Kiss Zoltán, vagy épp Némedi Mari.
Melyik az a film, amit még a Hetedikhez hasonlóan sikeresnek tudnátok mondani a műfajból?